Διαδρομές

click here to read this in English

Εσωτερική ζωή, εξωτερικές κατακτήσεις

monastic-libraryΑναφέρθηκε σε προηγούμενο ιστολόγιο, στο “Σε σας έχει δοθεί να γνωρίσετε τα μυστήρια της βασιλείας του Θεού” σχετικά με τον Μυστικισμό στην Ισπανία του 16ου αιώνα ότι ήταν περισσότερο “εξωστρεφής” εν συγκρίσει με τους δύο προηγούμενους αιώνες.

Βέβαια, από τη φύση του εκείνος που έχει μυστικιστικές εμπειρίες τις βιώνει εντελώς εσωτερικά, στα βάθη του είναι του. Η διάνοιά του, η καρδιά του και η θέλησή του φαίνονται να είναι εντελώς ευθυγραμμισμένες με την θεία αγάπη και παρουσία. Οι Αγιοι που έχουν μιλήσει για τέτοιες εμπειρίες  χρησιμοποιούν εκφράσεις με έντονο συμβολισμό και χρώμα για να τις περιγράψουν.

Η “εξωστρέφεια” έγκειται στο ότι, σε μεγαλύτερη κλίμακα απ’ όσο παλαιώτερα, οι μυστικές εμπειρίες ωθούν τους Αγίους που τις βιώνουν να βγουν προς τα έξω, να αναλάβουν απ’ ευθείας δράση μέσα στη κοινωνία και τον κόσμο γύρω τους και μ’ αυτό τον τρόπο να επηρεάσουν τους συγχρόνους τους στο χώρο τους, δηλ. εκεί που βρίσκονται, εργάζονται και ζουν. Η Τερέζα της Αβιλας είναι παράδειγμα δραστήριας γυναίκας που δεν έπαυε να ταξιδεύει όποτε το θεωρούσε αναγκαίο γαι να φέρει εις πέρας την αποστολή της. Το ίδιο έκανε και ο Αγιος Ιωάννης του Σταυρού, που μαζί με την Τερέζα μεταρρύθμισαν το τάγμα των Καρμελιτών. Εχουμε και τον Αγιο Ιγνάτιο ντε Λογιόλα, ο οποίος διερχόταν πολλές χώρες της Ευρώπης και έφτασε μέχρι τους Αγίους Τόπους. το δε τάγμα που ίδρυσε, το Τάγμα του Ιησού ή Ιησουϊτες, έφτασε σε κάθε γωνία της γης. Φυσικά οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονταν στον 16ο αιώνα έπαιξαν σημαντικό ρόλο όπως θα δούμε παρακάτω.

Τον 14ο και 15ο αιώνα αναπτύχθηκε ένα μυστικιστικό θρησκευτικό κίνημα, το οποίο εξαπλώθηκε αρχικά κατά μήκος του ποταμού Ρήνου, από την Ελβετία μέχρι το Στρασβούργο,  την Κολωνία και τις Κάτω Χώρες (Ολλανδία). Η έμφασις είναι στην προαγωγή μιας έντονης προσωπικής σχέσης με το Θεό και στη βαθειά εσωτερική ζωή όπου η προσευχή και η λατρεία προέχουν.      

Η λατρεία και η προσκύνηση του Αγιωτάτου Μυστηρίου κατέχουν σπουδαία θέση στη ζωή του πιστού. Ο πιο αντιπροσωπευτικός γνωστός συγγραφές αυτής της τάσεως είναι ο Θωμάς α Κέμπις (1380–1471), που έγραψε την «Μίμηση του Χριστού», (1418). Ηδη στα τέλη του 15ου αιώνα, με την τυπογραφία, αυξήθηκε σημαντικά η επιρροή αυτού του κινήματος και το βιβλίο τυπώθηκε σε διάφορες γλώσσες, αγγίζοντας πολύ κόσμο.

Υπάρχουν εξαιρετικές μεταφράσεις και στα Ελληνικά.

Στις αρχές του 21ου αιώνα, η «Μίμηση»  μετρά πάνω από 2000 εκδόσεις! Λέγεται ότι είναι το δεύτερο πιο πολυδιαβασμένο βιβλίο στον κόσμο μετά την Αγία Γραφή!

{Στην Ελλάδα μπορείτε να το προμηθευτείτε από τις εκδόσεις Καλού Τύπου (απόδ. Βελ. Φρέρη), ή από τις εκδόσεις του Αστέρα, (μετάφρ. Βασ. Πέντζα).}

 

Ενας νέος κόσμος γεννιέται 

louvainΟ 15ος αιώνας μπορεί να θεωρηθεί σαν «γέφυρα» μεταξύ του Μεσαίωνα, από τη μια πλευρά, και   της Αναγέννησης και  πρώιμης σύγχρονης εποχής από την άλλη.

Είναι μία περίοδος πολύ σημαντικών ανακαλύψεων αλλά και εφευρέσεων. Επίσης, είναι η εποχή που η Κωνσταντινούπολη πέφτει στα χέρια των Οθομανών Τούρκων και διαλύεται η υπερχιλιετής Βυζαντινή αυτοκρατορία. (1453).

Οι Πορτογάλοι κάνουν για πρώτη φορά τον περίπλου της Αφρικής, από τη δυτική ακτή της έως την ανατολική (1441), και σχεδόν συγχρόνως ανακαλύπτεται η Αμερικανική ήπειρος. (1492)  Στην Κίνα ολοκληρώνεται η οικοδόμηση της « Απαγορευμένης Πόλεως» (1420), δηλ. τα αυτοκρατορικά ανάκτορα στο Πεκίνο, και στην Κορέα έχουμε την επινόηση του φωνητικού αλφαβήτου Hangul που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα. (1446).

Στην Ευρώπη ο Γουτεμβέργιος εφεύρει τους κινητούς χαρακτήρες στην τυπογραφία που φέρνει μία πραγματική επανάσταση στην ταχύτητα και το εύρος διαδώσεως γνώσεων και πληροφοριών.

Η Ισπανία ενοποιείται (1469), ενώ στην Αγγλία μαίνεται ο «πόλεμος των ρόδων» (1455-1485).

Ιδρύεται το Πανεπιστήμιο του Αγίου Ανδρέα στη Σκωτία (1413) και το Καθολικό Πανεπιστήμιο της Λουβαίν στο σημερινό Βέλγιο (1425).  Επίσης ιδρύεται το περίφημο κολλέγιο Ητον (Eton) (1440) στην Αγγλία.

Ξέρετε ότι…

Το ρήμα ακούω προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη     ακόF-ω, Ινδοευρωπαϊκή ρίζα kew-, skew-  που σημαίνει παρατηρώ, προσέχω.

Στα Σανσκριτικά kav-is = σοφός, στα Λατινικά cav-eo = προσέχω, στα Γαλλικά /Αγγλικά caution = προσοχή.

Επίσης έχουμε τις συγγενείς λέξεις show (= δείχνω)    στα Αγγλικά και Shau (= όψη) στα Γερμανικά.

Στα αρχαία ελληνικά κοέω, (κοF-έω) σημαίνει παρατηρώ.

Επίσης, στα αρχαία ελληνικά ακεύ-ω σημαίνει τηρώ / υπακούω.

Βλέπουμε, λοιπόν, ότι  στην Ινδοευρωπαϊκή γλωσσική οικογένεια, η προσοχή και η ακοή έχουν την ίδια ετυμολογική προέλευση, και μάλιστα συγγενεύουν, έμμεσα, με τις έννοιες σοφός και όψη, γεγονός που δείχνει τη στενή σχέση που έχουν οι   έννοιες αυτές στη ανθρώπινη συνείδηση και   εμπειρία χιλιετιών.

Σοφός δεν είναι όποιος «συλλέγει πληροφορίες» αλλά εκείνος που ακούει προσεκτικά , παρατηρεί και κρίνει τις πληροφορίες που δέχεται.

Η λέξη κατήχηση προέρχεται απο το αρχαίο κατηχώ (= κατά + ηχώ / ήχος) που αρχικά σήμαινε ηχώ έντονα, θορυβώ. Η σημασία «διδάσκω» είναι μεταγενέστερη, ενώ η σημασία «καταρτώ κάποιον ως προς τις θρησκευτικές διδασκαλίες» απαντάται ήδη στην Καινή Διαθήκη (Πράξεις 18, 25).

Και ο Απόστολος Παύλος έλεγε: «εξ ακοής η πίστη»  (Ρωμ. 10, 17).

Η προφορική διδασκαλία και το κήρυγμα των Αποστόλων προηγήθηκαν της συγγραφής της Καινής Διαθήκης και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της Παράδοσης της Εκκλησίας.

Ο Χριστός μερικές φορές τελείωνε μία παραβολή με τα λόγια: όποιος έχει αυτιά για ν’ ακούει, ας ακούσει!

Είναι σημαντικό, λοιπόν, να ακούμε το Λόγο του Θεού με προσοχή, δηλ. με συγκέντρωση και εσωτερική ησυχία, με δεκτικότητα και υπακοή. (υπό + ακούω, δηλ. συμμορφώνομαι με ό,τι ακούω)

 

κάνετε κλικ εδώ για Αγγλικά


One thought on “Διαδρομές

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s