ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ!

EASTER FLOWERS B

click here for English

Ενημερωτικό Δελτίο Λατινικής Ενορίας Πάφου

Η πληρότητα της ζωής

Η συνειδητοποίηση της πληρότητας της ζωής στην οποία μας εισάγει ο Σωτήρας Χριστός, μας ωθεί εμπρός στην αποστολή να εξαγγείλουμε προς όλους το φως και τη χαρά του Ευαγγελίου.

Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε έτοιμοι για ειλικρινή και εποικοδομητικό διάλογο με πιστούς άλλων θρησκειών, διότι ο Θεός μπορεί να οδηγήσει «κάθε άνθρωπο καλής θέλησης στην καρδιά του οποίου εργάζεται το Αγιο Πνεύμα» στην σωτηρία εν Χριστώ.

Αφοσιωμένη απόλυτα στον ευαγγελισμό του κόσμου, η Εκκλησία εξακολουθεί να αναγγέλλει τον οριστικό ερχομό του Σωτήρα, εφ’ όσον «με την ελπίδα έχουμε σωθεί¨» (Ρωμ. 8, 24).

Η σωτηρία θα είναι πλήρης μόνον όταν κατακτηθεί ο τελευταίος εχθρός, ο θάνατος (Α’ Κορ. 15, 26) και, τότε, θα συμμετάσχουμε πλήρως στη δόξα του αναστημένου Ιησού που θα φέρει στην τελειότητά τους τη σχέση μας με το Θεό, τους συνανθρώπους μας και όλη την πλάση.

Ολική σωτηρία, ψυχής και σώματος, είναι ο τελικός προορισμός στον οποίο ο Θεός καλεί όλη την ανθρωπότητα.

Θεμελιωμένοι στην πίστη, στηριγμένοι στην ελπίδα και εργαζόμενοι την αγάπη, κατά το υπόδειγμα της Παναγίας Θεοτόκου, πρώτης ανάμεσα στους σωσμένους,  έχουμε την πεποίθηση ότι η πολιτεία μας είναι στους ουρανούς, απ’ όπου και θα έλθει ο σωτήρας μας, ο Κύριος Ιησούς Χριστός.

Θα μεταβάλει το ταπεινό μας σώμα και θα το συμμορφώσει με το ένδοξο σώμα Του, με τη δύναμη με την οποία υποτάσσει  στον εαυτό Του τα πάντα (Φιλ. 3, 20-21).

(Επιστολή της Συνόδου για τη Διδασκαλία της Πίστης Placuit Deo (=Ευχαριστεί τον Θεό), §15, Μάρτιος 2018).

Ηλθε δια του Σταυρού χαρά εν όλω τω κόσμω

Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι, προσκυνήσωμεν Αγιον, Κύριον, Ιησούν, τον μόνον αναμάρτητον.

Τον Σταυρόν σου, Χριστέ, προσκυνούμεν και την αγίαν σου Ανάστασιν δοξάζομεν. Συ γαρ ει Θεός ημών, εκτός σου άλλον ουκ οίδαμεν, το όνομά σου ονομάζομεν.

Δεύτε πάντες οι πιστοί, προσκυνήσωμεν την του Χριστού αγίαν Ανάστασιν.

Ιδού γαρ ήλθε δια του Σταυρού χαρά εν όλω τω κόσμω.

Δια παντός ευλογούντες τον Κύριον, υμνούμεν την Ανάστασιν αυτού. Σταυρόν γαρ υπομείνας δι’ ημάς, θανάτω θάνατον ώλεσεν.

 (Από την λειτουργία του Πάσχα της Ανατολικής Εκκλησίας)

Η βαθειά μας προσήλωση

Στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο μας του 21ου αι. μπορούμε ν’ ανιχνεύσουμε τις παρελ-θούσες επιρροές που τον διαμόρφωσαν και που ακόμα ρίχνουν το φως και τη σκια τους μέχρι σήμερα.

Τον Μοντερνισμό των αρχών του 20ού αι. που αρνιόταν φανατικά κάθε μορφή παραδοσιακής σκέψης, τέχνης και ποίησης, διαδέχθηκαν ο Ρεαλισμός και η Αφηρημένη Τέχνη και ο ακραίος υποκειμενισμός.

Η βιομηχανοποιημένη εποχή άνοιξε το δρόμο στις λεωφόρους του Διαδικτύου και ο σύγ-χρονος άνθρωπος είναι σε θέση αμέσως να μαθαίνει τι συμβαίνει στο πιο απόμακρο μέρος του πλανήτη.

Οι κοινωνιολόγοι και οι ψυχολόγοι συναγωνίζονται σε νέες θεωρίες και τα οικονομικά μεγέθη έχουν καταστή καθοριστικός παράγοντας στη διαμόρφωση του μέλλοντός μας.

Τι λείπει, λοιπόν, στον σύγχρονο κόσμο μας;

Ο σύγχρονος άνθρωπος είναι αποθαρρυμένος να δεχτεί την υπερβατικότητα, χωρίς την οποία η ανθρώπινη ζωή δεν είναι ούτε πλήρης ούτε ικανοποιητική.

Στον ωκεανό των ιδεολογιών, που έρχονται και φεύγουν, διακρίνουμε ένα στοιβαρό βράχο σταθερότητας και συνέπειας: είναι η παρουσία της Εκκλησίας στον κόσμο! Το διαχρονικό μήνυμα της αγάπης του Θεού, όπως έχει ενσαρκωθεί στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού είναι συγχρόνως κάλεσμα, στήριξη και πρόκληση. Η πίστη μας δεν είναι βασισμένη σε περαστικές ιδεολογίες, αλλά έχει σαν κέντρο της ένα Πρόσωπο: τον Αναστημένο Χριστό!

Η βαθειά μας προσήλωση στον Κύριο και η αταλάντευτη πίστη μας στην Ανάστασή Του μάς δίνει κάθε λόγο να προχωρήσουμε μπροστά με θάρρος, χαρά και αισιοδοξία και να διαμορφώσουμε τον μελλοντικό μας κόσμο εν πνεύματι και αληθεία!

Πέρα από τον ορίζοντα

EASTER flowers A«Δι’ αυτού του ύμνου χωρίς μουσική και του λόγου χωρίς φωνή, εναρμονιζόμαστε με την μελωδία του κόσμου.» έγραφε ο Paul Claudel αναφορικά με την ποίηση.

Πράγματι, η ποίηση ανήκει στη σφαίρα της έμπνευσης, της ενόρασης και της υπέρβασης στην προσπάθειά μας να συνδεθούμε με τη «μεγάλη εικόνα», του κόσμου που μας περιβάλλει.

Αυτό που μας ξεπερνά και μας διαφεύγει και που δεν μπορούμε να το περιγράψουμε με ακρίβεια, με την ποίηση το εκφράζουμε, το φέρνουμε κοντά μας και το οικοιοποιούμεθα..

Η «μελωδία του κόσμου» βρίσκεται στην αντίληψη και την καρδιά του ποιητή. Οταν όμως εκείνος δημιουργεί το ποίημά του, αγγίζει κι άλλες καρδιές που αν και δεν έχουν ίσως το ταλέντο του, συγκινούνται και εμπνέονται από το έργο του.

Αυτή είναι και η διαχρονική έλξη της ποίησης: ένα παράθυρο στο μυστήριο του κόσμου κι ένα βλέμμα πέρα από τον ορίζοντα.

 

Ξέρετε ότι…

Η λέξη ποίημα και ποιητής προέρχονται από το αρχαιοελληνικό ρήμα ποι-ώ, που  σημαίνει, δημιουργώ (ιδιαίτερα αναφέρεται σε καλλιτεχνικές δημιουργίες), φτιάχνω, κάνω.

Στο Σύμβολο της Πίστεως, το οποίο γράφτηκε στην Ελληνική γλώσσα το 325 μ.Χ. κατά  την Α’ Οικουμενική Σύνοδο στη Νίκαια, λέμε:

«Πιστεύω εις ένα Θεόν, Πατέρα, Παντοκράτορα, Ποιητήν ουρανού και γης…» κλπ.

Η λέξη Ποιητής προτιμήθηκε από άλλες συνώνυμές της προφανώς για να τονιστούν η ομορφιά, η τάξη και η αρμονία, οι οποίες χαρακτηρίζουν όλα τα θεϊκά έργα.

Και οι Ψαλμοί, συχνά, αναφέρονται στον κόσμο σαν «ποίημα των χειρών» του Θεού, δηλ. έργο απαράμιλλης ομορφιάς και τελειότητας.

Ο άνθρωπος, πλασμένος κατ’ εικόνα Θεού, ακολουθεί στην εργασία του το παράδειγμα του Πλάστη του και οι καλλιτεχνικές και ποιητικές του προσπάθειες  διαισθάνονται την υπερβατική πραγματικότητα που τον περιβάλλει και προσφέρουν μια ματιά σε κάτι ανώτερο, σε κάτι που είναι πιο πέρα, σε κάτι που είναι δύσκολο να εκφραστεί επακριβώς.

Εσύ, βοτσαλάκι

PebblesΟ Ιησούς αναστήθηκε από τους νεκρούς και αυτό δεν είναι φαντασία! Κι αυτό είναι όμορφο! Είναι το μυστήριο του λίθου που απορρίφθηκε και που κατέληξε να γίνει το αγκωνάρι της ύπαρξής μας.

Σ’ αυτή την κουλτούρα της μιας χρήσης, που ό,τι δεν είναι πια χρήσιμο πετιέται, αυτός ο λίθος είναι η πηγή της ζωής.

Κι «εμείς, τα βοτσαλάκια», που έχουμε ριχτεί στη γη όπου υπάρχει πόνος και τραγωδία, με την πίστη στον Αναστάντα Χριστό έχουμε λόγο ύπαρξης ανάμεσα σ’ αυτές τις δυστυχίες. Δεν υπάρχει τοίχος, αλλά ορίζοντας: ζωή, χαρά και ο αμφιλεγόμενος σταυρός.

Η Εκκλησία, αντιμέτωπη με έλλειψη εμπιστοσύνης και με καρδιές κλειστές και φοβισμένες, εξακολουθεί να λέει: «Ηρεμείστε. Ανέστη ο Κύριος».

Εσύ, βοτσαλάκι, έχεις ένα σκοπό στη ζωή σου, επειδή στηρίζεσαι από εκείνο το λίθο που η κακία της αμαρτίας απέρριψε.

Τι λέει η Εκκλησία μπροστά σε τόσες τραγωδίες;

Ο Ιησούς ανέστη!

Σκέψου τα καθημερινά προβλήματα: αρρώστιες, πόλεμος, ανθρώπινες τραγωδίες, και, ταπεινά πες, μόνος, στο Θεό που είναι παρών μπροστά σου «Δεν ξέρω τι θα προκύψει, αλλά είμαι βέβαιος ότι ο Χριστός Ανέστη».

Πάπας Φραγκίσκος, Πάσχα 2016

 

Η Ανάσταση

Η Ανάσταση.EASTER flowers C

Και γέμισε χαρά,
λουλούδισε η ψυχή μου σαν το κρίνο.

Κι ανοίγω της λαχτάρας τα φτερά,
ψηλά μες στης αυγής τα φωτερά
γαλάζιο ένα αστροφώς κι εγώ να γίνω.
Ανάσταση.

Τα σήμαντρα χτυπούν.

Κι όλα τα δένδρα ανθίζουν πέρα ως πέρα.

Στον κόσμο αυτό ας μάθουν ν᾿ αγαπούν
όσοι το μίσος έσπειραν κι ας πουν

“Χριστός Ανέστη ετούτη την ημέρα”.

(Στέλιος Σπεράντζας,

Σμύρνη 1888– Αθήνα 1962)

 

Θαρραλέα βήματα

Προ των πολλών εμποδίων της αδικίας, της μοναξιάς, της έλλειψης εμπιστοσύνης και της καχυποψίας που ακόμα ελίσσονται στις μέρες μας, ο κόσμος της εργασίας καλείται να κάνει θαρραλέα βήματα, ώστε το «όλοι είμαστε μαζί κι εργαζόμαστε μαζί» να μην είναι απλά ένα σλόγκαν, αλλά ένα πρόγραμμα για το παρόν και το μέλλον. Μόνο με ισχυρή από κοινού απόφαση των οικονομικών παραγόντων μπορούμε να ελπίζουμε να δώσουμε μια νέα κατεύθυνση στο πεπρωμένο του κόσμου μας.

Ετσι, και η τεχνητή διάνοια, η ρομποτική και οι άλλοι τεχνολογικοί νεωτερισμοί πρέπει μάλ-λον να ταχθούν στην υπηρεσία της ανθρωπότητας και την προστασία του κοινού  μας σπιτιού, παρά το αντίθετο, όπως κάποιοι προλέγουν.

Δεν μπορούμε να σιωπούμε μπροστά στον πόνο εκατομμυρίων ανθρώπων, των οποίων η αξιοπρέπεια έχει τραυματισθεί, ούτε μπορούμε να συνεχίζουμε να προχωρούμε ωσάν η αδικία και η φτώχεια να μην έχουν αιτίες.

Πρόκειται για ηθική προσταγή και ευθύνη που βαρύνει τον καθένα να δημιουργήσουμε τις σωστές συνθήκες για να ζει κάθε άνθρωπος αξιοπρεπώς. Απορρίπτοντας την κουλτούρα και τη νοοτροπία της «μιας χρήσης», ο επιχειρηματικός κόσμος έχει τεράστιες δυνατότητες να κάνει σημαντικές αλλαγές, αυξάνοντας την ποιότητα της παραγωγικότητας, δημιουργώντας νέες δουλειές, σεβόμενος τους εργασιακούς νόμους, μαχόμενος κατά της διαφθοράς στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και προάγοντας την κοινωνική δικαιοσύνη, μαζί με μια δίκαιη και ισότιμη συμμετοχή στα κέρδη.

(Πάπας Φραγκίσκος απευθυνόμενος στο World Economic Forum  στο Davos, Ιαν. 2018)

 

Για Αγγλικά πατήστε εδώ

 

 

 

 

 


One thought on “ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s