Προχωρούμε

cartoon

For English click here

Ενημερωτικό Δελτίο Λατινικής Ενορίας Πάφου

Φεβρουάριος 2018

Το αληθινό νόημα της νηστείας

 

Η πρακτική της νηστείας είναι μια άσκηση γνωστή σε όλες τις θρησκείες και τόπους.

Αλλά, για μας τους Χριστιανούς ποια  είναι η σημασία της;

Θα βρούμε τη σημασία της προσβλέποντας στον σκοπό της.

Ο σκοπός της νηστείας δεν είναι πρωτίστως μία προσωπική άσκηση και νίκη επί του εαυτού μας – αν και έχει και αυτή τη διάσταση.

Είναι, μάλλον, ένας ηθελημένος προσανατολισμός προς τον Θεό και μια προσπάθεια να απομακρύνουμε τα εμπόδια στο δρόμο μας προς Αυτόν.

Γι’ αυτό και η νηστεία δεν περιορίζεται σε θέματα αποχής από ορισμένες τροφές, αλλά είναι κυρίως η αποχή από κάθε κακή χρήση των αγαθών που κατέχουμε καθώς και η καλή χρήση τους και η καλή χρήση του χρόνου μας.

Είναι φανερό πως αυτοί οι στόχοι δεσμεύουν τον πιστό κάθε μέρα και όλες τις μέρες της ζωής του.

Ομως, κατά την περίοδο προ του Πασχα, καθώς και σε άλλες περιόδους του λειτουργικού μας ημερολογίου, η Αγία Μητέρα Εκκλησία μάς προτρέπει να ζούμε τη Χριστιανική μας ζωή πιο συνειδητά και πιο εντατικά, ούτως ώστε, προετοιμασμένοι πνευματικά, να μπορέσουμε να γιορτάσουμε πραγματικά και σε βάθος τα Μυστήρια της πίστεώς μας.

 

Το «ναι» ναι και το «όχι» όχι!

«Εχετε επίσης ακούσει την εντολή που δόθηκε παλιά στους προγόνους: να μη γίνεις επίορκος, αλλά α τηρήσεις τους όρκους που έδωσες στο όνομα του Κυρίου. Εγώ όμως σας λέω να μην ορκίζεσθε καθόλου ούτε στον ουρανό, γιατί είναι ο θρόνος του Θεού, ούτε στη γη, γιατί είναι το σκαμνί όπου πατούν τα πόδια του, ούτε στα Ιεροσόλυμα, γιατί είναι η πόλη του Θεού, του μεγάλου βασιλιά, αλλά ούτε στο κεφάλι σου να ορκιστείς, γιατί δεν μπορείς να κάνεις ούτε μία τρίχα του άσπρη ή μαύρη. Το «ναι» σας να είναι «ναι» και το «όχι» σας να είναι «όχι». Καθετί πέρα απ’ αυτό προέρχεται από τον πονηρό».

(Μτ. 5, 33-37)

Στη Σμύρνη του β΄ αιώνα

Το 155 μ.Χ. συνελήφθησαν στη Σμύρνη δώδεκα άνδρες των οποίων το μόνο έγκλημα ήταν το ότι ήσαν Χριστιανοί.

Το εξαγριωμένο πλήθος ήθελε περισσότερα θύματα.

Κάποιος ανέφερε το όνομα του επισκόπου της πόλης Πολύκαρπου.

Τον έψαχναν δυο μέρες και τελικά τον βρήκαν χάρη σ’ έναν υπηρέτη του που δεν άντεξε στα βασανιστήρια και τον κατέδωσε.

Εκείνη η ημέρα συνέπεσε με θεάματα στο αμφιθέατρο.

Ο Πολύκαρπος εντυπωσίασε τους στρατιώτες που τον αιχμαλώτισαν με την ηρεμία του και την νηφαλιότητά του. Τον έφεραν στην αρένα πάνω σ’ ένα γαϊδουράκι. «Πάρε όρκο στο όνομα του Καίσαρα! » του λένε.

«Βλασφήμησε το όνομα του Χριστού!»

«Είμαι ογδόντα-έξη χρονών» τους απαντά ο άγιος επίσκοπος «και σ’ όλ’ αυτά τα χρόνια που Τον υπηρετώ ποτέ δεν με έβλαψε. Γιατί λοιπόν να αρνηθώ τον Βασιλέα και Σωτήρα μου;»

Ούτε οι απειλές των άγριων θηρίων, ούτε οι απειλές της πυράς τον πτόησαν. Τελικά το άθλιο πλήθος, Ιουδαίοι κα ειδωλολάτρες, έτρεξε  με αναμμένους πυρσούς μέσα στην αρένα του σταδίου και τον έβαλαν στην πυρά.

«Με απειλείτε με τη φωτιά. Γνωρίζετε όμως την φωτιά της θείας δικαιοσύνης;» πρόλαβε ο Πολύκαρπος να πει.

Η παραδειγματική μέχρι τότε ζωή του έγινε θυσία ολοκαυτώματος στο Θεό και σπορά ζωής για την Εκκλησία. Εκείνη την ημέρα το ημερολόγιο έδειχνε 23 Φεβρουαρίου.

Η Σμύρνη στην ιστορία

Smyrna

Η Σμύρνη, στις ακτές της Μικράς Ασίας, κατοικείτο τουλάχιστον από την τρίτη χιλιετία προ Χριστού.

Αργότερα οι Ελληνες Αιολοί από τη Λέσβο και την Κύμη (Εύβοια) κινούμενοι ανατολικά εγκαταστάθηκαν εκεί.

Τον 7ο π.Χ. αι. οι Ιωνες  πήραν τον έλεγχο της πόλης.

Η Σμύρνη είχε σημαντικό λιμάνι που διευκόλυνε το εμπόριο μεταξύ του Αιγαίου και της Ανατολίας.

Το 113 π. Χ. η  Σμύρνη περνά στην κατοχή των Ρωμαίων.

Η Σμύρνη συναγωνιζό-ταν την Εφεσο και την Πέργαμο σε φήμη και λαμπρότητα.

Αναφέρεται σαν μια από τις «επτά εκκλησίες» στο βιβλίο της Αποκάλυψης και ο επίσκοπός της και μάρτυρας Πολύκαρπος υπήρξε μαθητής του Ευαγγελιστή Ιωάννη.

Ο Αγιος Ειρηναίος, (†202), μάρτυρας και επίσκοπος της Λυών, προερχόταν επίσης  από τη Σμύρνη.

Το 1922 κατά τη Μικρασιατική καταστροφή η πόλις φλέγεται, οι Ελληνες κάτοικοί της μετά από χιλιετίες ξεριζώνονται από τις εστίες τους και καταφεύγουν στην ηπειρωτική Ελλάδα, την Κύπρο, την Αίγυπτο και όπου αλλού μπορούν.

Η πόλη, σαν τον άγιο επίσκοπό της, παραδόθηκε στη φωτιά, ο καλός σπόρος όμως δεν πέθανε και η διασπορά των Ελλήνων της Σμύρνης εμπλούτισε όλες τις χώρες στις οποίες προσπάθησε να επιβιώσει.

Ξέρετε ότι…

bouzoukiΤο μπουζούκι, αυτό το χαρακτηριστικό μουσικό όργανο που πάντοτε συνδέεται με το σύγχρονο Ελληνικό τραγούδι και χορό, έχει την προέλευσή του από τη Σμύρνη.

Μετα τη Μικρασιατική καταστροφή το 1922 οι πρόσφυγες από τη Σμύρνη και τη λοιπή Μικρά Ασία έφεραν μαζί τους στις νέες εστίες τους τη μουσική τους παράδοση και τα τραγούδια τους.

Εισήγαγαν στην ηπειρωτική Ελλάδα ανατολίτικα όργανα όπως το σαντούρι, το ούτι, το κανονάκι, το σάζι, και βέβαια τον μπαγλαμά και το μπουζούκι.

Αρχικά τη μουσική τους δεν την καλοδέχτηκαν στην Αθήνα.

Σιγά-σιγά όμως εμφανίστηκαν με-γάλοι συνθέτες και το νέο τους μουσικό στυλ κέρδισε τις καρδιές του λαού.

Χριστιανική έναντι λαϊκής σκέψης

Το 2017 ο Πάπας Φραγκίσκος ιδρύει το Ποντιφικό Θεολογικό Ινστιτούτο Ιωάννης-Παύλος Β’.

Αντικείμενό του είναι η Επιστήμη του Γάμου και της Οικογένειας.

Στις 25/1/2018 εγκαινιάζεται μία νέα Εδρα αφιερωμένη στη μελέτη της αλληλεπίδρασης μεταξύ της Χριστιανικής σκέψης και της λαϊκής σκέψης (δηλαδή της εκουσίως μη θρησκευτικής σκέψης).

Αυτή η Εδρα ονομάστηκε «Χαρά και Ελπίδα» από το Αποστολικό ντοκουμέντο (Apostolic Constitution) της Β’ Βατικανής Συνόδου, (1962-1965), Gaudium et Spes.

Υπενθυμίζουμε ότι το Ντοκουμέντο Χαρά και Ελπίδα πραγματεύεται τη θέση της Εκκλησίας στον Σύγχρονο κόσμο. Είναι φύσει ποιμαντικό και πολύ διαφωτιστικό.

Πρόκειται για ένα εγκάρδιο κάλεσμα προς όλο τον κόσμο, εντός της Εκκλησίας και παραπέρα.

Καλεί σε ειλικρινή διάλογο, παραδεχόμενη ότι αυτή είναι μόνον η αρχή.

Η Εκκλησία είναι εδώ γαι να βοηθά όλους τους ανθρώπους, πιστούς και μη, να βρουν την κλήση τους και να οικοδομούν ένα κόσμο που ν’ αντανακλά καλύτερα την ανθρώπινη αξιοπρέπεια  και να ενθαρρύνουν μια ευρύτερη αδελφοσύνη.

Τα Αποστολικά ντοκουμέντα χαίρουν της ανώτατης αυθεντίας στην Εκκλησία και θεωρούνται δεσμευτικά για όλους τους πιστούς.

Εγχείρημα δικαιοσύνης

Vatican II FathersΗ Ειρήνη δεν είναι απλώς η απουσία του πολέμου. Ούτε μπορεί να περιοριστεί μόνο στη διατήρηση ισορροπίας δυνάμεων μεταξύ εχθρών. Ούτε μπορεί να γεννηθεί από δικτατορίες.

Αντίθετα, σωστά λέγεται –και είναι– εγχείρημα δικαι-οσύνης.

Η ειρήνη είναι αποτέλεσμα εκείνης της τάξης της δομημένης στην ανθρώπινη κοινωνία από τον θείο Ιδρυτή και ενεργοποιημένη από τους ανθρώπους καθώς πάντα διψούν για μεγαλύτερη δικαιοσύνη.

Το  κοινό καλό της ανθρωπότητας βρίσκει το τελικό της νόημα στον αιώνιο νόμο.

Αλλά εφόσον τα αιτήματα αυτού του κοινού καλού συνεχώς μεταβάλλονται με τον καιρό, η ειρήνη ποτέ δεν επιτυγχάνεται μια-και-καλή, αλλά πρέπει να οικοδομείται ακατάπαυστα.

Επιπλέον, εφόσον η ανθρώπινη θέληση είναι ασταθής και πληγωμένη από την αμαρτία, χρειάζεται συνεχή έλεγχο των παθών και επαγρύπνηση της νόμιμης εξουσίας.

Αλλά αυτό δεν αρκεί. Αυτή η ειρήνη στη γη δεν μπορεί να έρθει εκτός αν η προσωπική ευημερία προφυλάσσεται και οι άνθρωποι ελεύθερα μοιράζονται τα πλούτη του εσωτερικού τους κόσμου και τα ταλέντα τους.

Διότι δια του Σταυρού ο ενσαρκωμένος Υιός, ο πρίγκηπας της αγάπης, συμφιλίωσε όλους τους ανθρώπους με τον Θεό, ενώνοντάς τους σ’ ένα λαό και ένα σώμα. Εξουδετέρωσε το μίσος  στη σάρκα Του και μετά την Ανάστασή Του εξέχυσε το Πνεύμα της αγάπης στις ανθρώπινες καρδιές.

Γι’ αυτό το λόγο, όλοι οι Χριστιανοί καλούνται επειγόντως να κάνουν με αγάπη αυτό που η αλήθεια απαιτεί, και να ενωθούν με όλους τους ειρηνοποιούς ζητώντας και φέροντας την ειρήνη.

Χαρά και Ελπίδα, §78

 

Χαίρε Μαρία

Panaghia

Χαίρε Μαρία

κεχαριτωμένη,

ο Κύριος μετά σου.

Ευλογημένη Συ

εν γυναιξί

και ευλογημένος

ο καρπός της κοιλίας σου,

ο Ιησούς,

Παναγία Θεοτόκε,

πρέσβευε υπέρ ημών

των αμαρτωλών,

νυν και εν τη ώρα

του θανάτου ημών.

 

Αμήν

για Αγγλικά πατήστε εδώ

 

 

 

 

 

 

 

 


One thought on “Προχωρούμε

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s