15ος αιώνας, συνέχεια

Florence Dome

click here for English

Νέοι ορίζοντες

Η εγκατάσταση των Ισπανών στις Καναρίους Νήσους, το 1403, σηματοδοτεί την Ισπανική Αυτοκρατορία, η οποία γρήγορα επεκτείνεται στη Λατινική Αμερική και μέχρι τις Φιλιππίνες, στην Ν.Α. Ασία. Οι ιερείς που συντροφεύουν  στα ταξίδια τους τους ποντοπόρους, βρίσκουν εύφορο έδαφος για την μετάδοση του Ευαγγελίου και έτσι η Καθολική Πίστη διαδίδεται στις άκρες του πλανήτη. Η ανακάλυψη των νέων εδαφών όχι μόνο επέφερε πλούτο στις Ευρωπαϊκές χώρες που τα απέκτησαν, κυρίως σε χρυσό και άλλες πρώτες ύλες, αλλά  διεύρυνε, μαζί με τον γεωγραφικό ορίζοντα, τον ορίζοντα της γνώσεως και τον τρόπο του σκέπτεσθαι. Όπως πάντα, σε καιρούς ευημερίας οι Καλές Τέχνες ανθούν. Αυτό συμβαίνει και κατ’ αυτή την περίοδο.

Η ζωγραφική, η εικονογραφία, αλλά και η γλυπτική και η αρχιτεκτονική επηρεάζονται από την αναζήτηση νέων μεθόδων και εφευρέσεων. Ενα από τα πιο χαρακτηριστικά επιτεύγματα της εποχής σε αυτό το πεδίο, είναι ο θόλος του καθεδρικού ναού της Φλωρεντίας, που αποτελεί ριζικό νεωτερισμό και εμπνέει μέχρι σήμερα τον θαυμασμό όσων τον αντικρίζουν.

Florence BaptisteryΤο οκτάγωνο Βαπτιστήριο της Φλωρεντίας κτίσθηκε στα μέσα του 11ου αιώνα, στη θέση προηγούμενων βαπτιστηρίων από τον 4ο και 5ο αιώνα. Το οκτάγωνο σχήμα στα βαπτιστήρια είναι συνηθισμένο   από τα πρώτα χριστιανικά χρόνια και για πολλούς αιώνες.

Ο αριθμός οκτώ συμβολίζει τη νέα ζωή εν Χριστώ, διότι όπως ο Θεός αναπαύθηκε την έβδομη ημέρα, αφ’ ότου δημιούργησε τον κόσμο, έτσι και ο Χριστός «αναπαύθηκε» την έβδομη ημέρα (Μ. Σάββατο) αφ’ ότου εκπλήρωσε τη λύτρωσή μας, την ανα-δημιουργία μας («δι’ ου τα πάντα εγένετο»). Μετά την ανάπαυσή Του ακολουθεί η ογδόη ημέρα. η Ανάσταση, η αιώνια ζωή.

Το Βαπτιστήριο της Φλωρεντίας είναι φημισμένο όχι μόνο για την αρχιτεκτονική του, αλλά ιδιαίτερα για τις μεγάλες μπρούτζινες πόρτες του γεμάτες με ανάγλυφα γλυπτά που δείχνουν επεισόδια από την Ιστορία της Σωτηρίας, δηλ. από την Αγία Γραφή.

Οι πόρτες αυτές έγιναν  τον 14ο και 15ο αιώνα από τους καλλιτέχνες A.Pisano, L. d’ Avazano  και L. Ghiberti.

To όλο κτήριο και η διακόσμησή του αποτελούν  αριστουργήματα στην υπηρεσία της πίστεως.

Μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα, όλοι οι φλωρεντίνοι καθολικοί βαπτίζονταν εκεί.

Ξέρετε ότι…

Το κύριο αίτιο του αγιασμού του Χριστιανού είναι το Αγιο Πνεύμα, που προικίζει τις πρώτες κοινότητες με δωρεές και χαρίσματα. Η ενέργειά του στην Εκκλησία διαφέρει από την ενέργεια του Πνεύματος στην Παλαιά Διαθήκη.

Η έκταση και η παγκοσμιότητα της εκχύσεώς του σημαίνουν ότι οι μεσσιανικοί χρόνοι εκπληρώνονται από την ημέρα της αναστάσεως του Χριστού. (Πρ. 2, 16-38). Η παρουσία του είναι διαρκής, και ο Παύλος μπορεί να διαβεβαιώσει ότι οι απολυτρωμένοι είναι οι «ναοί του Αγίου Πνεύματος», (Α΄ Κορ. 6, 11, 20) και ότι βρίσκονται σε αληθινή κοινωνία μαζί του.

Καθώς όλοι αυτοί, τους οποίους εμψυχώνει το Πνεύμα του Θεού, είναι «τέκνα Θεού» (Ρωμ. 8, 14-17), οι χριστιανοί δεν είναι μόνο προφήτες, που υποτάσσονται στην πρόσκαιρη ενέργεια του Πνεύματος, αλλά παιδιά του Θεού, που έχουν πάντοτε μαζί τους την πηγή της θείας αγιότητας.

για Αγγλικά κάνετε κλικ εδώ

 


One thought on “15ος αιώνας, συνέχεια

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s