Ο συνάνθρωπος είναι δώρο

lazarus-at-door_16r-sc-2a

click here for English

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΠΑΦΟΥ /Mάρτιος 2017

Η Σαρακοστή είναι μια νέα αρχή

Η Σαρακοστή είναι μια νέα αρχή, ένα μονοπάτι που οδηγεί στο βεβαιο τέρμα του Πάσχα, δηλ. τη νίκη του Χριστού πάνω στο θάνατο. Αυτή η περίοδος μάς καλεί επειγόντως στη μεταστροφή. Οι Χριστιανοί καλούνται να επiστρέψουν στο Θεό «με όλη τους την καρδιά» (Ιωήλ, 2, 12), ν’αρνηθούν να βολευτούν στη μετριότητα και να μεγαλώσει η φιλία τους με τον Κύριο.

Ο Ιησούς είναι ο πιστός φίλος που ποτέ δεν μας εγκαταλείπει. Ακόμα και όταν αμαρτάνουμε, περιμένει υπομονετικά την επιστροφή μας. Ετσι μας δείχνει την ετοιμότητά του να συγχωρεί.

Ο Απόστολος Παύλος μας λέει ότι «η αγάπη του χρήματος είναι η ρίζα όλων των κακών» (Α’ Τιμ. 6, 10).

Είναι η κύρια αιτία της διαφθοράς και πηγή φθόνου, αγώνα και καχυποψίας. Το χρήμα μπορεί να γίνει δυνάστης μας μέχρι σημείου να γίνει τυραννικό είδωλο. Αντί εργαλείο εξυπηρέτησής μας για το καλό και την αλληλεγγύη ανάμεσά μας, μπορεί να αλλυσοδέσει κι εμάς και ολόκληρο τον κόσμο σε μια εγωιστική λογική που δεν αφήνει χώο στην αγάπη και που εμποδίζει την ειρήνη.

Η Σαρακοστή ευνοεί μια ανανεωμένη συνάντηση με τον Χριστό, που ζει στο Λόγο Του, στα Μυστήρια και στον συνανθρωπό μας.

Είθε το Αγιο Πνεύμα να μας οδηγήσει μπροστά, σ’ ένα πραγματικό ταξίδι μεταστροφής, για να ξαναβρούμε το δώρο του Λόγου του Θεού, εξαγνισμένοι από την αμαρτία που μας κρατά δέσμιους, και να υπηρετούμε το Χριστό  παρόντα στ’ αδέλφια μας που έχουν ανάγκη.

Ας προσευχηθούμε ο ένας για τον άλλο, ώστε μοιραζόμενοι τη  νίκη του Χριστού, ν’ ανοίξουμε τις πόρτες μας στον αδύναμο και τον φτωχό. Τότε θα μπορέσουμε να βιώσουμε και να μοιραστούμε πλήρως τη χαρά του Πάσχα!

(Από το Μήνυμα για τη Σαρακοστή 2017 του Πάπα Φραγκίσκου)

Ο Λάζαρος μάς διδάσκει ότι οι άλλοι είναι δώρο (Λκ. 16, 19-31)

Η σχέση μας με τους συνανθρώπους μας συνίσταται στο να αναγνωρίζουμε με ευγνωμοσύνη την αξία τους. Ακόμη και ο φτωχός στην πόρτα του πλούσιου δεν είναι ενόχληση, αλλά ένα κάλεσμα στη μεταστροφή και μια αλλαγή. Η παραβολή πρώτα μας προσκαλεί ν’ ανοίξουμε τις πόρτες της καρδιάς μας στους άλλους διότι κάθε πρόσωπο είναι δώρο, είτε είναι ο γείτονάς μας έιτε ένας ανώνυμος πένητας.

Η Σαρακοστή ευνοεί το άνοιγμα της πόρτας σ’ εκείνους που έχουν ανάγκη, και την αναγνώριση στο πρόσωπό τους του προσώπου του Χριστού. Ολοι μας συναντούμε ανθρώπους κάθε μέρα. Κάθε ζωή που συναντούμε είναι δώρο που αξίζει την αποδοχή μας, το σεβασμό μας και την αγάπη μας.

Ο Λόγος του Θεού μάς βοηθά ώστε ν’ ανοίξουμε τα μάτια μας και να υποδεχθούμε τη ζωή και να την αγαπήσουμε, ιδιαίτερα όταν είναι αδύναμη και τρωτή. Αλλά για να το κάνουμε αυτό, οφείλουμε να πάρουμε στα σοβαρά ό,τι το Ευαγγέλιο μάς λέει για τον πλούσιο.

Πάπας Φραγκίσκος, Σαρακοστή 2017

Η Πραγματική Παρουσία

ecce_panis_angelorum

Στην καρδιά του κινήματος της Οξφόρδης, στον αναβρασμό του ακαδημαϊκού κόσμου της Αγγλίας του 19ου αιώνα, πολλές συζητήσεις γίνονταν αναφορικά με με την Αποστολική Διαδοχή και το ποια εκκλησία είναι η γνήσια κληρονόμος της Αποστολικής Παράδοσης, σ’ ένα περιβάλλον πολύ επηρεασμένο από τον Προτεσταντισμό και τον «υψηλό» Αγγλικανισμό.

Σαν αποτέλεσμα, πολυάριθμοι υπήρξαν εκείνοι που ασπάσθηκαν τον Καθολικισμό, μεταξύ των οποίων και ο Τζων Χέντρυ Νιούμαν (ανακηρύχθηκε μακάριος από τον Πάπα Βενέδικτο 16ο το 2010) και ο Τζέραρντ Μάνλεϋ Χόπκινς (1844-1889), που τελικά είσήλθε στους Ιησουϊτες και χειροτονήθηκε και ιερέας.

Η εξήγηση που έδωσε ο Χόπκινς στους αφοσιωμένους Αγγλικανούς γονείς του ήταν η βαθειά πεποίθησή του στην Πραγματική Παρουσία του Ιησού στο Αγιώτατο Μυστήριο (της θείας Ευχαριστίας).

Η Πραγματική Παρουσία πάντοτε υπήρξε η δύναμη και η έλξη της Εκκλησίας, όχι μόνο στους αγίους της και τους πιστούς της, αλλά και σε  όλους τους ανθρώπους καλής θέλησης που αναζητούν το πρόσωπο του Θεού.

Καθώς λεγει και ο Απόστολος Παύλος:

«Ο Χριστός είναι η εικόνα του αόρατου Θεού, πριν από κάθε πλάσμα γεννημένος. Τα πάντα δι’αυτού ήλθαν στην ύπαρξη, όσα στον ουρανό κι όσα στη γη…ό,τι υπάρχει είναι πλασμένο δι’αυτού κι αυτόν έχει σκοπό του. ..Αυτός τα πάντα συγκρατεί για να μπορούν να υπάρχουν…Είναι η κεφαλή του σώματο, που είναι η Εκκλησία…Σ’ Εκείνον έστερξε όλη η θεότητα να κατοικήσει, κι όλα όσα στη γη κι όσα στον ουρανό μαζί τους να συμφιλιώσει δι’ αυτού που την ειρήνη έφερε με του σταυρού το αίμα.» (Κολ. 1, 13-20)

Επιστήμη, τέχνη και θρησκεία

g-m-hopkins-drawingΟ Τζέραρντ Μάνλεϋ Χόπκινς είναιι ευρύτερα γνωστός για την ποίησή του.

Το έργο του χαρακτηρίζεται από την προσπάθεια να συνδυάσει αρμονικά δύο από τα πιο εξαιρετικά αγαθά του ανθρώπου, τη Θρησκεία με την Ποίηση.

Το «βιβλίο» της Φύσης και το Βιβλίο της Αποκάλυψης, δηλ. η Αγία Γραφή, μπορούν να διαβαστούν πλάϊ-πλάϊ με απώτερο σκοπό να ενώσουν την επιστήμη, την τέχνη και την θρησκεία.

Μια από τις πιο δραματικές εντάσεις κάθε Χριστιανού καλλιτέχνη είναι ανάμεσα στην έλξη που του ασκεί  αυτός ο κόσμος και στην αποφασιστικότητά του να τον ξεπεράσει.

Το Ρομαντικό κίνημα, που βρισκόταν στο απόγειό του κατά τα μέσα του 19ου αιώνα, έδινε έμφαση στην ατομική αντίληωη των πραγμάτων και στο συναίσθημα χάριν του συναισθήματος. Ο Τζ. Μ. Χόπκινς ποτέ δεν ενέδωσε σ’αυτόν τον πειρασμό και η ΄ποίησή του έχει πάντα τον Θεό και την καθολική πίστη στο κέντρο της.

Οντας επίσης ζωγράφος, ζωγράφιζε λεπτομερή σκίτσα σαν άσκηση ενόρασης, εφ’όσον γι’ αυτό χρειαζόταν υπομονή, πειθαρχία, προθυμία, αγάπη και ευγνωμοσύνη προς τον Δημιουργό για την ομορφιά  ομορφιά της Δημιουργίας.

Ξέρετε ότι…

bread-and-water-clipartΗ λέξη νηστεία προέρχεται από τα αρχαία Ελληνικά, το στερητικό νη– και το ρήμα σιτεύω, δηλ. απέχω από σίτο (κατ’ επέκταση από τροφή).

Η νηστεία κατέχει σημαντική θέση στα διάφορα θρησκεύματα, για λόγους άσκησης, κάθαρσης, πένθους ή ικεσίας. Στο Ισλάμ πχ είναι το κατ’εξοχήν μέσο για να αναγνωρίσει κανείς τη θεία υπερβατικότητα.

Η Αγία Γραφή, στην οποία στηρίζεται η πράξη της Εκκλησίας, συμπίπτει στο θέμα αυτό με όλα τα άλλα θρησκευτικά ρεύματα, αλλά καθορίζει με ακρίβεια το νόημα της νηστείας και κανονίζει την εφαρμογή της.

Μαζί με την προσευχή και την ελεημοσύνη, τη θεωρεί μια από τις ουσιώδεις πράξεις που εκφράζουν ενώπιον του Θεού την ταπεινοφροσύνη, την ελπίδα και την αγάπη του ανθρώπου.

Η αληθινή νηστεία αφορά την πίστη, είναι η στέρηση της θέας του Αγαπημένου και η συνεχής αναζήτησή του.

Περιμένοντας την επάνοδο του Νυμφίου, η νηστεία που γίνεται με μετάνοια έχει τη θέση της στη ζωή της Εκκλησίας.

Πεινασμένοι για αξιοπρέπεια

francis-on-dignityΕίναι βέβαια αναγκαίο να δίνουμε ψωμί στον πεινασμένο -είναι πράξη δικαιοσύνης.

Αλλά υπάρχει μια βαθύτερη πείνα, η πείνα για ευτυχία, που μόνον ο Θεός μπορεί να ικανοποιήσει, η πείνα για αξιοπρέπεια.

Δεν υφίσταται προαγωγή του κοινού καλού ή ανθρώπινη ανάπτυξη όταν υπάρχει άγνοια των βασικών πυλώνων που κυβερνούν ένα έθνος, δηλ. τα μη-υλικά αγαθά:

Η ζωή, που είναι δώρο του Θεού, μια αξία που πρέπει πάντοτε να προστατεύεται και να προωθείται.

Η οικογένεια, το θεμέλιο της συνύπαρξης και γιατρικό κατά της κοινωνικής κατακερμάτισης.

Η άρτια μόρφωση, που δεν μπορεί να περιορσθεί σε απλή μετάδοση πληροφοριών με σκοπό την παραγωγή κέρδους.

Η υγεία,  που πρέπει να αναζητεί την ολική ευημερία του προσώπου συμπεριλαμβανομένης και της πνευματικής του διάστασης, ουσιαστική για την ανθρώπινη ισορροπία και την υγιή συνύπαρξη.

Η ασφάλεια, με την πεποίθηση ότι η βία δεν μπορεί να ηττηθεί παρά μόνο μεταβάλλοντας τις ανθρώπινες καρδιές.

Πάπας Φραγκίσκος

 

Πασχαλινή Κοινωνία

h-communionΑγνά πρόσωπα που ‘χουν νηστέψει συρρέουν στη γιορτή. Ο Θεός έρχεται όλο γλυκύτητα στα χείλη της νηστείας.

Σημαδεύοντας μυστικά με μαστιγώματα που κόβουν την ανάσα,

αυτά τ’ ασύμμετρα κομμάτια μπορούν να συναρμολογηθούν σε σταυρούς για τον Ιησού.

Εσείς, που η Ανατολή με ρεύμα από αραιό κι επίμονο κρύο έρανε, ανασάνατε Πάσχα τώρα.

Εσείς μεγάλες συντροφιές, εσείς που αγρυπνείτε  με μια χαμηλή φλόγα που ελαττώνεται, ο Θεός θα ξεχελίσει τα μέτρα που πήρατε με το λάδι της χαράς.

Για τα τραχειά ρούχα και το κρύο και για το τριχωτό πουκάμισο της τιμωρίας θα σας δώσει άνετα πλούσια φορέματα χρυσά με μυρωμένες κλωστές.

Τα ξεσπάθωτα κόκκαλά σας είναι εξουθενωμένα από το λύγισμα.

Νά, ο Θεός θα δυναμώσει τ’ αδύναμα γόνατά σας.

Gerard Manley Hopkins (1844–1889)

 

Το πέταγμα του χαρταετού

kites-flyingΤο έθιμο του πετάγματος του χαρταετού την πρώτη μέρα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, δηλ. την Καθαρά Δευτέρα, προσδίδει στην περίοδο των νηστειών που αρχίζει έναν ιδιάζοντα πνευματικό χαρακτήρα.

Η μαζική έξοδος των οικογενειών στις εξοχές για να φάνε μαζί τις καθιερωμένες λαγάνες, τα τουρσιά, τα χορταρικά και τον χαλβά αποτελεί πράγματι παλλαϊκή γιορτή. Το ενδιαφέρον και η χαρά όμως κορυφώνονται όταν ξεκινά το πέταγμα των χαρταετών.

Με τα χρόνια, και στην ξένοιαστη ατμόσφαιρα της ημέρας, έχει ίσως ξεχαστεί το αρχικό νόημα και ο συβολισμός του χαρταετού.

Ο χαρταετός που πετά ψηλά στον ουρανό, όσο πιο ψηλά γίνεται, συμβολίζει την πνευματική ανάταση στην οποία καλείται ο πιστός κατά τη Σαρακοστή.

Η προσπάθεια την οποία καταβάλλει να τον κάνει να πετάξει του υπενθυμίζει την επιμονή και την άσκηση, απαραίτητες προϋποθέσεις εσωτερικής προόδου.

Ο αέρας που τον διατηρεί πάνω, και που χωρίς αυτόν δεν μπορεί να πετάξει, είναι σαν τη δράση του Αγίου Πνεύματος στην ψυχή που με τη θεία χάρη την ανυψώνει και την φέρνει κοντά στο Θεό.

κάνετε κλικ εδώ για Αγγλικά

 


One thought on “Ο συνάνθρωπος είναι δώρο

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s