Mάχες για την πίστη και τη μόρφωση

civitas-dei-aachen-cathedral

click here for English

Αγωνία και αγώνες των Χριστιανών τον 11ο αιώνα

Ο ενδέκατος αιώνας παραμένει αιώνας αντιπαραθέσεων μεταξύ των Αράβων και των Χριστιανών ηγεμόνων στην Ισπανία, με την επανάκτηση της Σεβίλης από τον Ελ Σιντ το 1094 και την μερική ενοποίηση της Ιβηρικής χερσονήσου υπό τον Καθολικό βασιλέα της Ναβάρρας. Στην καθ’ ημάς Ανατολή το Βυζάντιο χάνει την Αγκυρα και την Ιερουσαλήμ στους Σελτζούκους Τούρκους, οι οποίοι και απαγορεύουν τους Χριστιανούς προσκυνητές να επισκέπτονται τους Αγίους Tόπους. Το Βυζάντιο στρέφεται για βοήθεια στη Δύση.

Αν και είχε προηγηθεί το σχίσμα της Ανατολικής Εκκλησίας από την Ρώμη το 1054, ο Πάπας Ουρβανός Β΄ ανταποκρίνεται στην έκκληση του αυτοκράτορα Αλέξιου Α΄ Κομνηνού, και καλεί όλους τους χριστιανούς στα όπλα για να απελευθερωθούν οι Αγιοι Τόποι και να αναχαιτισθεί η επέλαση των Τούρκων. Ετσι ξεκινά επίσημα η Α’  Σταυροφορία (1095-1099). Οι σταυροφόροι επιτυγχάνουν την επανάκτηση της Νίκαιας, της Αντιόχειας και της Ιερουσαλήμ και εγκαθιδρύουν κρατίδια: το βασίλειο της Ιερουσαλήμ, το κομιτάτο της Εδεσσας, το Πριγκηπάτο της Αντιόχειας και το κομιτάτο της Τρίπολης μεταξύ άλλων. Οι Σελτζούκοι αδυνατούν να αντιδράσουν αποτελεσματικά, λόγω εσωτερικής διχόνοιας, αλλά τελικά ξαναπαίρνουν την Εδεσσα, το 1144. Αυτός ήτανε και ο λόγος της σύγκλησης της Β΄ Σταυροφορίας το 1147.

Η Β΄ Σταυροφορία (1147-1149), απέτυχε στην Ανατολή, στέφθηκε όμως με επιτυχία στη Δύση, στην Πορτογαλία, ελευθερώνοντας την Λισσαβώνα από τον Μουσουλμανικό ζυγό και την πόλη Τορτόζα.

Η μεγάλη πλειοψηφία όσων πήραν μέρος στις Σταυροφορίες ήσαν Καθολικοί Χριστιανοί, αλλά και Ανατολικοί Χριστιανοί υπήρξαν ανάμεσά τους.

st-bernardΣτην πραγματικότητα, ο Κύριος, ερχόμενος να μεταμορφώσει το ακάθαρτο σώμα μας και να το καταστήσει όμοιο με το δικό του ένδοξο σώμα, δεδομένου ότι η καρδιά μας έχει ήδη μεταμορφωθεί και έχει γίνει όμοια με τη δική του ταπεινή καρδιά, μας λέει:

Μάθετε από μένα, διότι είμαι πράος και ταπεινός στην καρδιά (Μτ. 11, 29).

Προσέξτε: υπάρχουν δύο είδη ταπεινότητας: εκείνη εκ πεποιθήσεως και η άλλη από την καρδιά.

Η πρώτη προέρχεται από εμάς τους ίδιους και την αδυναμία μας και μας βεβαιώνει πως δεν είμαστε παρά ένα τίποτε.

Την  άλλη την διδασκόμαστε στο σχολείο Εκείνου που που «ταπεινώθηκε θεληματικά παίρνοντας δούλου μορφή» (Φιλ. 2, 7) και μαζί της ποδοπατούμε τη δόξα του κόσμου τούτου.

Αγιος Βερνάρδος του Clairvaux, (1090-1153), ομιλία αρ.4, § 4

Ο Αγιος Βερνάρδος υποστήριξε και παρότρυνε την Β΄ Σταυροφορία

Ξέρετε ότι…

athens-uniΤο Πανεπιστήμιο Αθηνών, το πρώτο Πανεπιστήμιο της Ελλάδας, το οποίο υλοποίησε ο βασιλιάς  Οθων, ιδρύθηκε στις 3 Μαϊου 1837 και αρχικά περιελάμβανε τέσσερεις σχολές: Θεολογίας, Νομικών, Ιατρικής και Τεχνών, στις οποίες ανήκαν και οι Εφαρμοσμένες Επιστήμες και τα Μαθηματικά. Εμπνευστής της ιδρύσεώς του υπήρξε ο Ιωάννης Καποδίστριας, πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας.

Ο Καποδίστριας είχε γεννηθεί στην Κέρκυρα με καταγωγή από την Ιστρια της Αδριατικής. Είχε σπουδάσει στην Καθολική μονή της Αγίας Ιουστίνης, στην Γαρίτσα, στην Κέρκυρα, όπου έμαθε Λατινικά, Ιταλικά και Γαλλικά. Το έργο του Καποδίστρια και η επίδρασή του στη διαμόρφωση των θεσμών  στο νεοσυσταθέν ελληνικό κράτος είναι γνωστά, λιγώτερο γνωστή όμως είναι η επιρροή της Καθολικής εκπαίδευσης στη ζωή και το έργο του.

Μπορούμε να πούμε πως το ξεκίνημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα δεν είναι άσχετο προς την μακραίωνη εκπαιδευτική παράδοση της Καθολικής Εκκλησίας…

Το Καθολικό Πανεπιστήμιο

uni_and_francis

Γεννημένο από την καρδιά της Εκκλησίας, το Καθολικό Πανεπιστήμιο βρίσκεται στο ρεύμα της παράδοσης η οποία ανάγεται στην αρχή του Πανεπιστημίου σαν θεσμός.

Εχει ανέκαθεν αναγνωρισθεί σαν ένα ασύγκριτο κέντρο δημιουργικότητας και εξάπλωσης της γνώσης προς όφελος της ανθρωπότητας.Εξ αιτίας της κλήσης του είναι αφοσιωμένο στην έρευνα, διδασκαλία και μόρφωση των φοιτητών που ελεύθερα συνέρχονται με τους καθηγητές τους στην κοινή τους αγάπη για τη γνώση.

Με κάθε άλλο Πανεπιστήμιο συμμετέχει στη χαρά της αλήθειας, τόσο πολύτιμη σε κάθε πεδίο της γνώσης. Το προνομιακό έργο ενός Καθολικού Πανεπιστημίου έγκειται στην “υπαρξιακή ένωση”, με διανοητικές προσπάθειες, δύο τάξεων της πραγματικότητας που, πολύ συχνά, τείνουν να τεθούν στον αντίποδα η μία της άλλης ωσάν να ήσαν αντιθετικές: της έρευνας για την αλήθεια και της βεβαιότητας της πίστης ότι ήδη γνωρίζουμε την πηγή της αλήθειας.

Πάπας Ιωάννης-Παύλος Β΄,  Apostolic Constitution on Catholic Universities, 1989

κάνετε κλικ εδώ για Αγγλικά


One thought on “Mάχες για την πίστη και τη μόρφωση

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s