Ενας χρόνος γεμάτος υποσχέσεις

Ο

adoration-of-the-magi-1423-a-masterpiece-of-gentile-da-fabriano

click here for English

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΠΑΦΟΥ / 2

…του πρόσφεραν χρυσάφι, λίβανο και σμύρνα (Μτ. 2, 11)

Τον 4ο αιώνα μ.Χ. η Εκκλησία άρχισε να χρησιμοποιεί θυμίαμα κατά την θεία Ευχαριστία, το οποίο συμβόλιζε την ανύψωση των προσευχών των πιστών προς τον Θεό και τις αξιομισθίες των Αγίων.

Μέχρι τον Ευρωπαϊκό Μεσαίωνα η χρήση του ήταν πιο περιορισμένη στη Δύση παρά στην Ανατολή.

Μετά τη Μεταρρύθμιση, θυμίαμα χρησιμοποιείτο σποραδικά στην Αγγλικανική Εκκλησία μέχρις ότου αποκαταστάθηκε ευρέως υπό την επιρρροή του Κινήματος της Οξφόρδης, τον 19ο αιώνα.

Αλλά, τόσο στην Ανατολή όσο και στην Δυτική Καθολική Χριστιανοσύνη η χρήση του κατά τη θεία λατρεία υπήρξε συνεχής.

Ιστορικά, τα κύρια συστατικά του θυμιάματος είναι ρητίνες όπως ο λίβανος και η σμύρνα, καθώς και αρωματικα ξύλα και φλούδες, σπόροι, ρίζες και άνθη.

Το θυμίαμα χρησιμοποιείτο από τους αρχαίους Ισραηλίτες στη λειτουργία τους και ήταν ένα μίγμα από λίβανο, στόρακα, όνυχα και γάλβανο, με επιπρόσθετο αλάτι για συντηρητικό.

Τον 17ο και 18ο αι. οι φυσικές ουσίες άρχισαν να αντικαθίστανται από χημικές των βιομηχανιών αρωμάτων και αυτή η τάση για συνθετικά υποκατάστατα στο θυμίαμα συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Οι οικογενειακές ρίζες της πολιτικής της μη-βίας

hapy_family

Αν η βία πηγάζει από την ανθρώπινη καρδιά, τότε είναι θεμελιώδες η μη-βία να εξασκείται πρώτ’ απ’ όλα μέσα στις οικογένειες.

Η οικογένεια είναι το απαραίτητο χωνευτήρι όπου σύζυγοι, γονείς, παιδιά κι’ αδέλφια μαθαίνουν να επικοινωνούν και να δείχνουν γενναιόδωρα ενδιαφέρον ο ένας για τον άλλο, και όπου οι τριβές, ακόμα και οι διαμάχες λύνονται όχι δια της βίας αλλά με  διάλογο,αλληλοσεβασμό,  ενδιαφέρον για το καλό των άλλων, ευσπλαχνία και συγνώμη.

Από τις οικογένειες η χαρά ξεχυλίζει στον κόσμο και ακτινοβολεί σ’ όλη την κοινωνία.

Μία ηθική αδελφοσύνης και ειρηνικής συνύπαρξης μεταξύ των ατόμων και μεταξύ των λαών δεν μπορεί να βασίζεται στη λογική του φόβου, της βίας και της στενοκεφαλιάς, αλλά στην ευθύνη, τον σεβασμό και τον ειλικρινή διάλογο.

Ετσι, ικετεύω για τον αφοπλισμό, την απαγόρευση και κατάργηση των πυρηνικών όπλων: η πυρηνική αναχαίτιση και η απειλή βέβαιης αμοιβαίας καταστροφής δεν είναι ικανό έδαφος για να χτιστεί μια τέτοια ηθική,

Ικετεύω, με την ίδια συναίσθηση του επείγοντος, και για την παύση της ενδο-οικογενειακής βίας και της βίας κατά των γυναικών και των παιδιών.

Από το Μήνυμα του Πάπα Φραγκίσκου για την Παγκόσμια Ημέρα της Ειρήνης, 1/1/2017

Ο κύκλος του έτους και η Εκκλησία

people-holding-hands-in-a-circleΕξ αρχής η Εκκλησία  ακολουθούσε απλά τον εβδομαδιαίο ρυθμό, με την θεία Ευχαριστία, κάθε Κυριακή, σαν την κεντρική  πράξη λατρείας της, εορτάζοντας την Ανάσταση του Κυρίου.

Σιγά-σιγά όμως η λειτουργία εμπλουτίστηκε, πάντοτε έχοντας σαν κέντρο την Θεία Ευχαριστία, με γιορτές και άλλων γεγονότων της Ιστορίας τηε Σωτηρίας, όπως την γιορτή των Χριστουγέννων, των Θεοφανείων, των Αγίων Μαρτύρων κλπ.

Σε αυτόν τον κύκλο προστέθηκαν και οι περίοδοι των Νηστειών προ του Πάσχα και προ των Χριστουγέννων κ.α.

Με την πάροδο του χρόνου  κάθε μέρα του ημερολογίου ενσωματώθηκε στο εορτολόγιο της Εκκλησίας.

Κάθε γιορτή στην Εκκλησία είναι συγχρόνως μία ανάμνηση και μία ενεργοποίηση και παρουσία: ανάμνηση ενός γεγονότος, ιδιαίτερα από τη ζωή του Χριστού, αλλά και της Παναγίας και των Αγίων, και ενεργοποίηση και παρουσία του μυστηρίου του γεγονότος και της σημασίας του και  αποτελεσματικότητάς του στη ζωή μας σήμερα.

Ετσι το έτος αγιάζεται διαρκώς με την προσευχή και την λειτουργική πράξη της Εκκλησίας.

Για την Χριστιανική ενότητα

saint-peter-witht-the-keysΑπό τις 18 μέχρι τις 25 Ιανουαρίου, κάθε χρόνο, έχει θεσπισθεί μία εβδομάδα προσευχής για την ενότητα των Χριστιανών.

Σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου, Χριστιανοί διαφόρων ομολογιών οργανώνουν από κοινού προσευχή και άλλες εκδηλώσεις ώστε να επιτευχθεί μία προσέγγιση μεταξύ τους, αν όχι αμέσως σε επίπεδο εκκλησιών, τουλάχιστον σε κοινοτικό και προσωπικό επίπεδο.

 Με το Βάπτισμά μας αποτελούμε «ζωντανές πέτρες» στο οικοδόμημα της Εκκλησίας. Καθήκον μας λοιπόν να την στηρίξουμε.

Ο Κύριος επιθυμεί μία ποίμνη, ένα ποιμένα. (Ιω. 10: 16)

Ο Ρωμαίος Ποντίφηκας, σαν διάδοχος του Πέτρου, είναι η διαρκής και ορατή αρχή και το θεμέλιο της ενότητας που ενώνει μεταξύ τους τόσον τους επισκόπους τον ένα με τον άλλο, όσο και το πλήθος των πιστών.

 (Ντοκουμέντο Β’ Βατικανής Συνόδου, «Φως των Eθνών»)

κάνετε κλικ εδώ για Αγγλικά


One thought on “Ενας χρόνος γεμάτος υποσχέσεις

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s