Ειρήνη, χαρά, δόξα

nativity

click here for English

Το Χριστουγεννιάτικο μήνυμα

Πέρα από τα φώτα και τον εορταστικό θόρυβο των εμπορικών δρόμων των πόλεων, το μήνυμα των Χριστουγέννων είναι η αυγή ενός νέου κόσμου και η ανατροπή των ανθρώπινων μονοδιάστατων κριτηρίων για την ζωή, ατομική και κοινωνική.

Ο Θεός έγινε άνθρωπος, όχι για να καταδυναστεύει τον κόσμο, αλλά για να βρίσκεται δίπλα μας, ένας με μας, να μας δείξει και αποδείξει την αγάπη Του για μας -και μάλιστα μέχρι θανάτου!- να μας διδάξει την αγάπη και να μας πει ότι κι εμείς, μαζί Του, μπορούμε να αγαπούμε αυθεντικά, σωστά, όπως  Εκείνος. (Μτ. 20, 25).

Ο Θεός, στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού, έγινε για πάντα σύμμαχός μας, σύντροφός μας, αδελφός μας, οδηγός μας και σωτήρας μας.

Η σωτηρία που μας προσφέρει  έχει ορίζοντα την αιωνιότητα, τον ίδιο τον Θεό!

Η Ενσάρκωση (Ενανθρώπιση) του Υιού του Θεού, εκ της φύσεώς της, είναι ένα Κοσμικό Γεγονός, που λαμπρύνει το Σύμπαν όλο και που αποτελεί το κέντρο και τον άξονα και τον ορίζοντα σύμπασης της Δημιουργίας!

Κάθε «γωνία» του Σύμπαντος, κάθε μόριο και κάθε άτομο στον κόσμο, κάθε πλάσμα και κάθε σημείο, κάθε χώρος και ο χρόνος όλος έχουν φωτιστεί από την Ενσάρκωση του Λόγου, που τίποτε δεν του είναι ξένο ή αδιάφορο!

Ας γιορτάσουμε, λοιπόν, τα Χριστούγεννα με τη δέουσα προσοχή, ευγνωμοσύνη και χαρά.

Ας γίνει και δικός μας ο ύμνος των Αγγέλων «Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη, εν ανθρώποις ευδοκία» και ας γίνει επίσης δική  μας και η αναγγελία προς όλους γύρω μας: «Σας φέρνω χαρμόσυνο άγγελμα, που θα γεμίσει  με χαρά μεγάλη όλο τον κόσμο: Σήμερα στην πόλη του Δαυίδ γεννήθηκε για χάρη σας σωτήρας, κι αυτός είναι Χριστός ο Κύριος»! (Λκ. 2, 10-11).

 

Στην Πρώτη Γραμμή

Στη Βηθλεέμ όλοι οι άνθρωποι πρέπει να βρουν τη θέση τους. Στην πρώτη γραμμή θα’πρεπε να είναι οι Καθολικοί. Ιδιαίτερα σήμερα η Εκκλησία θέλει να τους δει δεσμευμένους στην προσπάθεια να κάνουν το μήνυμα Του της ειρήνης μέρος του εαυτού τους. Και το μήνυμα αποτελεί πρόσκληση ελέγχου της κατεύθυνσης κάθε πράξης μας κατά τα προστάγματα του θείου νόμου, που απαιτεί την προσκόλληση όλων, ακόμα μέχρι θυσίας. Μια  τέτοια βαθειά κατανόηση πρέπει να συνοδεύεται από δράση. Είναι εντελώς αδιανόητο για τους Καθολικούς να περιορίζονται σε ρόλο απλού παρατηρητή. Ωφείλουν, αντιθέτως, να αισθάνονται υπεύθυνοι για δράση με άνωθεν εντολή.

Πάπας Ιωάννης 23ος, 25/12/1959

 

 

 Ο Χριστιανικός συμβολισμός του Χριστουγεννιάτικου δένδρου

xmas-treeΠολλά έχουν λεχθεί κατά καιρούς σχετικά με τις « ειδωλολατρικές»  ρίζες του εθίμου του Χριστουγεννιάτικου δένδρου.

Εχουμε όμως σκεφτεί γιατί  αυτός ο «δανεισμός» είναι τόσο πετυχημένος;

Να γιατί: Το δένδρο συμβολίζει τον άνθρωπο, που αν και έχει τις ρίζες του στη γη, τείνει να φτάσει τον ουρανό, και όπως το δένδρο απλώνει τα κλαδιά του προς τον ουρανό, έτσι και ο άνθρωπος απλώνει την σκέψη του και τις ενδόμυχες προσδοκίες του προς τον ουρανό, προς τον Θεό.

Και όπως το Αγιο Πνεύμα στολίζει την πιστή ψυχή με τα χαρίσματά Του, έτσι και το δένδρο είναι στολισμένο με φωτάκια και κεράκια για να μάς θυμίζει τα δώρα του Θεού.

Και μιλώντας για δώρα, η συνήθεια της ανταλλαγής δώρων είναι βέβαια όσο παλιά όσο και η ανθρωπότητα.

Πάντως τα δώρα που ανταλλάσσσουμε τα Χριστούγεννα αποτελούν μιαν ιδιαίτερη υπενθύμιση της μεγάλης δωρεάς του Θεού προς εμάς, δηλ. του Υιού του Θεού που έγινε και Υιός του Ανθρώπου για να μάς χαρίσει την χαρά και την σωτηρία.

Είθε να σκορπίζει πάντοτε την ευλογία Του πλουσιοπάροχα σε όλους μας!

 

v-of-vladimirΗ Γλυκοφιλούσα

…είχε μεγάλη επιθυμία να εισέλθη εις τον πενιχρόν ναϊσκον, ν’ ανάψη κηρίον, να κάμη τον σταυρόν του και ν’ ασπασθή ευλαβικά την εικόνα της Παναγίας της Γλυκοφιλούσης, της ζωγραφισμένης παρειάν με παρειάν με το πρόσωπον του υπερ-θέου υπερηγαπημένου Βρέφους της.

 Και πάλι κίνησα να’ρθω, Χριστέ μου, στην αυλή σου, να σκύψω στα κατώφλια σου τα τρισαγαπημένα, οπού με πόθο αχόρταγο το λαχταρεί η ψυχή μου.

Και δεν θα ήτο άλλως πολυάσχολος από την βιωτικήν τύρβην (…) να σταθή ν’ ακούση τας Μεγάλας Ωρας και τον Εσπερινόν της Παραμονής των Χριστουγέννων (…)       Η σάρκα μου αναγάλιασε σιμά σου κ’ η καρδιά μου το χελιδόνι ηύρε φωλιά και το τρυγόνι σκέπη, να βάλλουν τα πουλάκια τους τα δόλια να πλαγιάσουν, τον ιερό σου τον βωμό, αθάνατε Χριστέ μου

(Από την «Γλυκοφιλούσα» του Αλ. Παπαδιαμάντη, 1851-1911)

 

Ξέρετε ότι…

bethlehem

Η λέξη Βηθλεέμ είναι προφανώς  Εβραϊκή και συντίθεται από δύο λέξεις Βηθ και λαχάμ.

Η λέξη Βηθ είναι η εξελληνισμένη λέξη του Μπέιτ (=σπίτι) και Λεχέμ (εξελληνισμένη σε Λεέμ)  σημαίνει ψωμί.

Βηθλεέμ, λοιπόν, σημαί-νει «Το σπίτι του ψωμιού» ή του άρτου.

Ο Χριστός γεννήθηκε στην πόλη του Δαυίδ, την Βηθλεέμ.

Είναι σύμπτωση ότι ο Υιός του Θεού που μας τρέφει με την θεία Ευχαριστία, τον άρτο της ζωής, το ίδιο Του το Σώμα και το Αίμα, γεννήθηκε στην πόλη της Βηθλεέμ;

Οπωσδήποτε δεν είναι σύμπτωση, αλλά σημείο προφητικό που μας αποκαλύπτει κάτι από την αποστολή και το πεπρωμένο του Ιησού.

Στην ιστορία και τη ζωή δεν υπάρχουν συμπτώσεις, αλλά μόνο το θείο θέλημα και το λυτρωτικό σχέδιο του Θεού για τον κόσμο.

 Σημεία των καιρών

refugees

Σύμφωνα με τις τελευταίες στατιστικές των Ηνωμένων Εθνών, την 31η Οκτ. 2016, ο αριθμός των προσφύγων στον κόσμο είναι 21,3 εκατομμύρια, οι περισσότεροι των οποίων προέρχονται από την Συρία (4,9 εκατομμύρια), την Σομαλία και το Αφγανιστάν.

Η ύπαρξη προσφύγων δεν είναι κάτι το πρωτόγνωρο στην ιστορία της ανθρωπότητας, αδιαμφισβήτα όμως αποτελεί ένα από τα «σημεία των καιρών» που μας υποχρεώνει να πάρουμε θέση, αναζητώντας το θέλημα του Θεού μέσα στα γεγονότα και τον προσωπικό μας ρόλο σε σχέση με αυτά.

Η Χριστιανική μας πίστη μάς προτρέπει στην αδελφική αγάπη και την αλληλεγγύη (Μτ. 25, 41-46).

Και εφ’ όσον παραμένουμε σταθεροί στην πίστη και τις αξίες μας, τότε δεν υπάρχει σοβαρός λόγος ανησυχίας για ενδεχόμενη πολιτισμική σύγκρουση στις κοινωνίες μας λόγω μεγάλου αριθμού προσφύγων σε αυτές.

Η αγάπη πάντα νικά, διότι έχει διαστάσεις αιωνιότητας και έχει τη δύναμη να μας μεταμορφώνει και να ενισχύει την εικόνα του Θεού εντός μας, και σ’ αυτόν που την προσφέρει αλλά και σ’ εκείνο που την αποδέχεται, επειδή «Ο Θεός είναι αγάπη»  (Α’ Ιω. 4, 8).

 

Η Φυγή στην Αίγυπτο

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Οταν αναχώρησαν οι μάγοι, ένας άγγελος του Θεού παρουσιάστηκε στον Ιωσήφ στο όνειρό του και του είπε:

«Σήκω αμέσως, πάρε το παιδί και τη μητέρα του και φύγε στην Αίγυπτο και μείνε εκεί οσότου σου πω. Γιατί ο Ηρώδης όπου να’ναι θα ψάξει να βρει το παιδί, για να το σκοτώσει».

 Ο Ιωσήφ σηκώθηκε αμέσως, πήρε το παιδί και τη μητέρα του και μέσα στη νύχτα έφυγε στην Αίγυπτο.

Εκεί έμεινε ωσότου πέθανε ο Ηρώδης.

Ετσι εκπληρώθηκε ο λόγος του Κυρίου που είχε πει ο προφήτης¨Από την Αίγυπτο κάλεσα το γιο μου.

(Μτ. 2, 13-15)

 

 Το καλύτερο αντικαταθλιπτικό

pope-francisΓια μένα η θεία παρηγοριά είναι το καλύτερο αντιθλιπτικό που έχω  βρει ποτέ!

Το βρίσκω όταν στέκομαι ενώπιον του Κυρίου και τον αφήνω να μου δείξει ό,τι Εκείνος έκανε κατά τη διάρκεια της ημέρας.

 Οταν, στο τέλος της ημέρας αντιλαμβάνομαι πως έχω οδηγηθεί, οταν βλέπω πως παρά τις αντιστάσεις μου, μία δύναμη με καθοδηγούσε, σαν ένα κύμα που με μετέφερε στο δρόμο, αυτό με παρηγορεί. Είναι σαν να αισθάνομαι: ο Κύριος είναι εδώ!

Οσον αφορά το ποντιφικό μου αξίωμα, με παρηγορεί η πεποίθηση ότι δεν ήταν η σύγκλιση των ψήφων που με έφερε σ’ αυτή τη θέση, αλλά Εκείνος που είναι εδώ! Αυτό με παρηγορεί.

Οταν διαπιστώνω τις φορές που η αντίστασή μου έχει κερδίσει, αυτό με λυπεί και με οδηγεί στο να ζητώ συγγνώμη.

Πάπας Φραγκίσκος, σε μια συζήτησή του με Ιησουϊτες, 24/10/2016

 

κάνετε κλικ εδώ για Αγγλικά

 

 


One thought on “Ειρήνη, χαρά, δόξα

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s