Ανεξαρτησία της Εκκλησίας

pepin-donates-topope

Η δωρεά του Πεπίνου

click here for English

Η διαμάχη των Εικόνων (726μ.Χ.-843μ.Χ.), είχε ολέθριες συνέπειες για το Βυζάντιο: το κύρος του αυτοκράτορα επλήγη, το κράτος αποδυναμώθηκε, η τέχνη υπέφερε, η εικονογραφία τυποποιήθηκε με αυστηρούς κανόνες  που απέκλειαν τον αυθορμητισμό και τις νέες τεχνοτροπίες, οι σχέσεις του με τη Δύση χειροτέρεψαν.

Εν τω μεταξύ, οι Αραβες εισάγουν μπαχαρικά από την Απω Ανατολή στις αγορές της Μεσογείου και καλλιεργούν στην Ισπανία, για πρώτη φορά, ρύζι, σαφρόν και ζαχαροκάλαμο.

Το 739μ.Χ. ο Πάπας Γρηγόριος Γ΄ ζητά την βοήθεια του Καρόλου Μαρτέλ για να αμυνθεί απέναντι στούς Λομβαρδούς, τους Αραβες και τους Βυζαντινούς, οι οποίοι απειλούσαν την ανεξαρτησία της Αγίας Εδρας.

Το 754μ.Χ., ο Πεπίνος ο Γ΄ ο Βραχύς, γιος του Καρόλου Μαρτέλ, νικά τους Λομβαρδούς και το 756μ.Χ. δωρίζει τη γη που κατέκτησε στον Πάπα (τότε ήταν ο Στέφανος Β΄). Αυτή η κίνηση του Φράγκου βασιλέα έχει ιδιαίτερη σημασία, διότι έκτοτε ο Πάπας αποκτά «κράτος», δηλ. υπάρχουν πλέον εδάφη τα οποία ανήκουν στην δικαιοδοσία της Αγίας Εδρας. Αυτό ήταν απαραίτητο κάτω υπό τις ιστορικές συνθήκες της εποχής.

Μη ξεχνάμε ότι οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες είχαν εγκαταλείψει τη Ρώμη και τον Επίσκοπό της, από τον 4ο αιώνα, και κατ’ εξακολούθηση προσπάθησαν, πολλοί από αυτούς, να πλήξουν την ανεξαρτησία της Εκκλησίας της Ρώμης και να την καταστήσουν υποχείριο των πολιτικών τους φιλοδοξιών. Τον 8ο αιώνα το Βυζάντιο βρισκόταν σε ρήξη με τον Διάδοχο του Πέτρου, λόγω των εικονομάχων αυτοκρατόρων. Αποκτώντας τη δική της γη, η Αγία Εδρα αποκτά περισσότερη ασφάλεια – οι Φράγκοι προστατεύουν τα σύνορα- και βρίσκεται σε καλύτερη οικονομική θέση, διότι τότε η οικονομία βασιζόταν κυρίως στη γεωργία.

Στο διάβα των αιώνων το κράτος της Αγίας Εδρας θα χάσει την πλειονότητα της έκτασής του, (αρχικά εκτεινόταν από την ανατολική ακτή της Ιταλίας μέχρι τη δυτική), αλλά η πνευματική της αυθεντία και ακτινοβολία όχι μόνον θα μείνει ανέπαφη, αλλά θα ενισχυθεί και θα επεκταθεί σε όλη την Υφήλιο!

 

etienne_ii_couronne_pepin-childeric_iii_depose
Ο Πάπας Στέφανος Β’ιστορία,’ στέφει τον Πεπίνο Γ’ βασιλέα των Φράγκων

Αλληλεπίδραση Πίστης και Ανθρώπινου περιβάλλοντος

Δεν πρέπει να μας εκπλήσσει, καθώς μελετάμε την Ιστορία του λαού του Θεού, δηλ. της Εκκλησίας, η  αλληλεπίδραση Πίστης και Ανθρώπινου περιβάλλοντος, ιδιαίτερα η μορφή που μπορεί να παίρνει η έκφραση Πίστεως μιας δεδομένης κοινωνίας υπό ορισμένες  συνθήκες:  Στον 8ο αιώνα, τον οποίο εξετάζουμε επί του παρόντος, λ.χ., συνυπάρχουν, μεταξύ των άλλων, η Καθολική Πίστη, εξαπλωμένη σε όλη την λεκάνη της Μεσογείου,-και όχι μόνο- με κέντρο την Ρώμη, και η απειλή των αιρετικών Λομβαρδών, Οστρογότθων, Βησιγότθων κ. ά. που πιέζουν από  τον βορρά και η οποία δεν είναι μόνον απειλή  θρησκευτική  αλλά και στρατιωτική / γεωγραφική.

Οι Φράγκοι, οι οποίοι είχαν ασπασθεί την Καθολική Πίστη, με την νίκη τους επί των άλλων βαρβαρικών φυλών, όχι μόνο προστάτεψαν τον Πάπα και την Εκκλησία  αλλά ενίσχυσαν βέβαια και την πολιτική επιρροή τους και την ηγεμονία τους.

Οι πολυσχιδείς συνέπειες της γενναιόδωρης προσφοράς του Πεπίνου του Γ’  θα φανούν στα αμέσως επόμενα χρόνια, κυρίως με την εμφάνιση επί σκηνής του γιου  του, Καρόλου του Μεγάλου ή Καρλομάγνου .

 

destiny

Οχι Τυφλό Πεπρωμένο

Η ανθρώπινη ιστορία δεν εκτυλίσσεται σύμφωνα με τις προτροπές ενός τυφλού Πεπρωμένου.   Ως αποτέλεσμα του θελήματος του Θεού, υφίσταται, απ’ αρχής μέχρι τέλους, την έλξη του τέρματος προς το οποίο πορεύεται.      

Το τέρμα αυτό, καθορισμένο προαιώνια στα πλαίσια του θεϊκού προορισμού, έχει δύο ουσιαστικές όψεις: την «σωτηρία εν Χριστώ» και την σωτηρία όλων των ανθρώπων. Αυτό το ζύμωμα της ανθρώπινης ιστορίας με το σχέδιο του Θεού για τη σωτηρία το ονομάζουμε θεία οικονομία.

Κρυμμένος για πολλούς αιώνες, ο σκοπός αυτός σκιαγραφείται στην Παλαιά Διαθήκη, φανερώνεται όμως πλήρως μόνο στο πρόσωπο του Χριστού, με την Καινή Διαθήκη.

Είναι ο Κύριος Ιησούς  εκείνος που δίνει συνοχή και σαφήνεια στο σύνολο της ιερής ιστορίας και των Γραφών.

Με τον ερχομό του Ιησού η θεία οικονομία εκδηλώνεται σε όλη της την πληρότητα, ενώ ταυτόχρονα ο σκοπός της πραγματοποιείται στα πλαίσια της ιστορίας.

 

κάνετε κλικ εδώ για Αγγλικά


One thought on “Ανεξαρτησία της Εκκλησίας

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s