O εκχριστιανισμός της Ευρώπης

greg_1st_and_aug_of_canterbury
Ο Αγιος Αυγουστίνος του Canterbury δέχεται από τον Πάπα Γρηγόριο Α’ τον Μέγα την αποστολή του ευαγγελισμού της Αγγλίας, (6ος αιώνας)

click here for English

(Το περιεχόμενο πρωτοεμφανίστηκε στο τεύχος Φεβρουαρίου 2010 του Ενημερωτικού Δελτίου της Λατινικής Ενορίας Πάφου)

Απέναντι στο χάος που ακολούθησε την πτώση της δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, στα τέλη του 5ου αιώνα, ορθώθηκαν ορισμένες ισχυρές μορφές που προσπάθησαν, περισσότερο με την πειθώ παρά με τα όπλα, να αντισταθούν στο μένος των διάφορων βαρβαρικών φυλών πρώτα για να υπερασπίσουν τον γηγενή λαό, και έπειτα, για να προσηλυτίσουν στον Χριστιανισμό την πλημμυρίδα των κατακτητών που κατέκλυζαν τα εδάφη της Ευρώπης.

Είναι πολλά τα ονόματα αυτών των γενναίων ανδρών που έμειναν στην ιστορία για τον ρόλο που έπαιξαν στη διάσωση του Ρωμαϊκού πολιτισμού στη Δύση. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά τον Αγιο Ρεμύ, επίσκοπο του Reims, ο οποίος βάπτισε τον Χλωδοβίκο Α΄ βασιλιά των Φράγκων, και δίκαια θεωρείται ο απόστολος των Φράγκων, εφ’ όσον οι Φράγκοι ακολούθησαν τον αρχηγό τους και βαπτίσθηκαν και εκείνοι με τη σειρά τους, τον Αγιο Κολομπάνο, Ιρλανδό μοναχό και ιεραπόστολο με πλούσια δράση στις Βρετανικές νήσους, τον Αγιο Αυγουστίνο του Canterbury που έφερε τον Καθολικισμό στους Αγγλους, βαπτίζοντας τον βασιλιά τους Εθελμπερτ καθώς και τρεις χιλιάδες από τους πολεμιστές του, την ημέρα της Πεντηκοστής του 60 μ.Χ.1, και βέβαια ιδιαίτερη μνεία οφείλεται στον Αγιο Πάπα Γρηγόριο Α΄ τον Μέγα,(540-604 μ.Χ.), ο οποίος ενέπνευσε και οργάνωσε συστηματικά το ιεραποστολικό έργο της Εκκλησίας προς τις χώρες της δύσης.

Στη διάσωση του πολιτισμού στη Δύση σημαντικό ρόλο έπαιξε και ο μοναχισμός, διότι τα διάφορα μοναστήρια δεν απετέλεσαν μόνο φυτώρια πνευματικής ζωής και χριστιανικής έμπνευσης για τον κόσμο, αλλά, στις βιβλιοθήκες τους, υπήρχαν και χειρόγραφα σπουδαίων κλασσικών έργων, τα οποία οι μοναχοί αντέγραφαν και συντηρούσαν με μεγάλη ευσυνειδησία για τις επόμενες γενεές! Ο πατέρας του Δυτικού Μοναχισμού είναι ο Αγιος Βενέδικτος της Νουρσίας, (480-547), που ίδρυσε μοναστήρι στο Μonte Cassino. Ο μοναχισμός, όπως και στην Ανατολή, εξαπλώθηκε γρήγορα και συνετέλεσε αποφασιστικά στην χριστιανική φυσιογνωμία που σιγά-σιγά διαμορφώθηκε στην Ευρώπη.

«Οταν απευθυνόμαστε στις ανάγκες εκείνων που δεν έχουν, τους δίνουμε ό,τι τους ανήκει, όχι ό,τι μας ανήκει. Ακόμη περισσότερο, δεν εκτελούμε ένα έργο φιλανθρωπίας, αλλά, μάλλον, ξεπληρώνουμε ένα χρέος δικαιοσύνης»

pope_gr-_detail

Αυτά τα λόγια αποδίδονται στον Πάπα Γρηγόριο Α΄ τον Μέγα, και οπωσδήποτε επιτρέπουν να διαφανεί ο χαρακτήρας του και η πνευματικότητά του. Υπήρξε ένας ηγέτης που ήξερε να υπηρετεί τον Θεό και τον λαό Του, ακούραστα και αποτελεσματικά.

Υπεραμύνθηκε σθεναρά της ανεξαρτησίας της Εκκλησίας, εκείνους τους δύσκολους καιρούς, από τις πολιτικές επιρροές της Βυζαντινής αυλής και τις προσπάθειες που γίνονταν ώστε η Αγία Εδρα να γίνει υποτελής του αυτοκρατορικού περιβάλλοντος της Κωνσταντινουπόλεως,  και διαμαρτυρήθηκε έντονα κατά της βαρειάς φορολογίας του Βυζαντίου, που ανάγκαζε πολλούς να μεταναστεύουν σε γη κατηλημμένη από τους Λομβαρδούς ή να πωλούν ακόμη και τα παιδιά τους για να μπορέσουν να πληρώσουν. Μάλιστα, δεν επιθυμούσε την καταστροφή των Λομβαρδών, αλλά μάλλον την μεταστροφή τους στην Καθολική πίστη. Κάθε πρόκληση βρήκε τον Γρηγόριο ορθό, δυνατό, μαχητή μέχρις εσχάτων.

Η Εκκλησία τον τιμά στις 3 Σεπτεμβρίου.

Ξέρετε ότι...

saint-basil

Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος της Νικαίας, το 325 μ.Χ., προώθησε θερμά στην Εκκλησία την φροντίδα των φτωχών, των αρρώστων, των χηρών και των ξένων.

Διέταξε την κατασκευή  νοσοκομείου σε κάθε πόλη που είχε καθεδρικό ναό, δηλ.  σε κάθε πόλη που  ήταν και επισκοπική έδρα.

Μεταξύ των πρώτων χριστιανικών νοσοκομείων που χτίστηκαν ήταν εκείνο του γιατρού  Σαμψώντα, (†530 μ.X.), στην Κωνσταντινούπολη, το οποίο λειτούργησε επί 600 χρόνια, και του Αγίου Βασιλείου, (330-379 μ.Χ.), στην Καισαρεία.   Το τελευταίο ήταν προσηρτημένο σε μοναστήρι και παρείχε στέγη σε φτωχούς και σε ταξιδιώτες, καθώς και ιατρική φροντίδα στους αρρώστους και τους αδύναμους. Πιο πέρα είχε και τμήμα για την περίθαλψη των λεπρών.

Στην Μεσαιωνική Ευρώπη πολλές ήταν οι θρησκευτικές κοινότητες μοναχών, ανδρών και γυναικών, που φρόντιζαν τους αρρώστους και η Εκκλησιαστική φιλανθρωπία παραμένει,  μέχρι τις μέρες μας, υπόδειγμα προς μίμηση.

κάνετε κλικ εδώ για Αγγλικά


One thought on “O εκχριστιανισμός της Ευρώπης

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s