Ψωμί και κρασί

This slideshow requires JavaScript.

click here for English

Η λέξη άρτος ίσως προέρχεται από το ρήμα αρ-αρ-ίσκω (= παρασκευάζω, συνδέω), οπότε ο άρτος θα υποδήλωνε την διαδικασία (ζύμωμα, φουρνάρισμα) της παρασκευής του ψωμιού.

Είναι όμως πολύ πιθανό, επειδή η λέξη άρτος περιγράφει τη βασικώτερη ανθρώπινη τροφή, να συνδέεται με το βασκικό arto (=ψωμί αραβοσίτου) , εξ ου Iσπανικά. artal (= πίτα) και ως εκ τούτου να ανήκει σε γλωσσικό υπόστρωμα αρχαιοτάτων λέξεων που προηγήθηκαν των Ινδο-ευρωπαϊκών γλωσσών.

Στην Παλαιά Διαθήκη οι Εβδομήκοντα, που την μετάφρασαν από τα Εβραϊκά στα Ελληνικά, χρησιμοποίησαν το άρτος ως απόδοση του εβρ. lechem, δηλώνοντας όχι μόνο το ψωμί αλλά και την τροφή γενικά. Η σπουδαιότητα αυτή διατηρείται και στην Καινή Διαθήκη, διατηρείται όμως και στην καθομιλουμένη, σε εκφράσεις όπως “κερδίζω το ψωμί μου”, “ψωμίζω”, “τέλειωσαν τα ψωμιά του” κλπ. Η λέξη ψωμί προέρχεται από τα Αρχαία Ελληνικά από το ρήμα ψάω, ψώω / ψαόω που σημαίνει τρίβω, αλέθω.

Ο Ευχαριστιακός άρτος είναι το Σώμα του Χριστού, άρτος ζωντανός και ζωογόνος.

krasiΣτην καθημερινή ζωή το κρασί συμβολίζει καθετί ευχάριστο που μπορεί να έχει η ζωή: τη φιλία , την ανθρώπινη αγάπη και γενικά κάθε επίγεια χαρά με όλα τα διφορούμενά της.

Στην Καινή Διαθήκη, «ο καινός οίνος» είναι το σύμβολο των μεσσιανικών χρόνων. Ο Ιησούς διακηρύττει πράγματι ότι η νέα Διαθήκη που εγκαινιάζεται στο πρόσωπό του είναι ένα καινούργιο κρασί που κάνει τους παλαιούς ασκούς να διαρραγούν.

Το ίδιο νόημα βγαίνει και από τη διήγηση του Ιωάννη για το θαύμα της Κανά: το κρασί του γάμου, το καλό αυτό κρασί που είχε φυλαχτεί « έως άρτι», είναι το δώρο της αγάπης του Χριστού, το δείγμα της χαράς που φέρνει ο ερχομός του Μεσσία. Τέλος ο όρος « οίνος καινός» ξαναβρίσκεται στον Μτ. 26, 29 για να υπενθυμίσει το εσχατολογικό δείπνο, που έχει ετοιμάσει ο Ιησούς για τους πιστούς του στη βασιλεία του Πατέρα του. Τότε θα είναι και το τέλος των μεσσιανικών χρόνων.

Η μνεία του οίνου δεν έχει χαρακτήρα καθαρά συμβολικό. Εισάγεται με τη διήγηση που αφορά τη σύσταση της θείας Ευχαριστίας. Πριν πιεί τον καινόν οίνον στη βασιλεία του Πατρός, ο χριστιανός θα πίνει σ’ όλη του τη ζωή από τον οίνο που έχει μεταβληθεί στο χυμένο αίμα του Κυρίου του.

Η χρήση του κρασιού είναι λοιπόν για τον χριστιανό όχι μόνο ένα κίνητρο για ευχαριστία αλλά και μια ευκαιρία για να φέρει στη μνήμη του τη θυσία που είναι η πηγή της σωτηρίας και της αιώνιας χαράς.

Ξέρετε ότι…

Στην εκκλησία, όταν προσερχόμαστε για να μεταλάβουμε ο ιερέας προτείνοντας τον Ευχαριστιακό άρτο που κρατεί στο χέρι του μας λέει:”Σώμα Χριστού” και εμείς απαντούμε “Αμήν”. Γιατί το λέμε; Γνωρίζουμε τι σημαίνει;

Ο όρος « Αμήν» με τον οποίο τελειώνουμε σχεδόν όλες τις προσευχές μας, και συχνά απαντούμε στην λειτουργία της Εκκλησίας,  είναι επίρρημα της Εβραϊκής γλώσσας που εκφράζει μία βεβαιότητα. Προέρχεται ετυμολογικά από ρίζα  που υποδηλώνει σταθερότητα, στερεότητα, πίστη. Η ακριβής μετάφραση του είναι: βέβαια, αληθινά, σίγουρα, (εμφαντικό) ναι!

Οταν λέει κάποιος Αμήν, διακηρύττει πως θεωρεί αληθινό αυτό που μόλις ειπώθηκε, έτσι ώστε να επιβεβαιώνει μία πρόταση ή να μετέχει σε μία προσευχή. Είναι μία λέξη δεσμευτική που δηλώνει συμφωνία. Αν δεσμεύεται κανείς απέναντι στο Θεό είναι γιατί έχει εμπιστοσύνη στο λόγο του και γιατί αφήνεται στη δύναμη και στην αγαθότητά του.

Επίσης είναι και μια λειτουργική επευφημία και μ’ αυτή την ιδιότητα τοποθετείται μετά τις δοξολογίες.  Το Αμήν προϋποθέτει ότι , για να συμμετέχει κανείς στα λόγια που ακούει, πρέπει να καταλαβαίνει το νόημά τους. Το Αμήν του Θεού είναι ο Ιησούς Χριστός (Β’ Κορ. 1, 19 κ. ε.).

Η Εκκλησία, και κάθε πιστός, απαγγέλει αυτό το Αμήν ενωμένη με τους εκλεκτούς στον ουρανό και κανείς δεν μπορεί να το προφέρει εάν δεν έχει τη χάρη του Κυρίου Ιησού. Είναι η τελευταί λέξη που κλείνει τη Βίβλο σφραγίζοντας έτσι την ευχή να έρθει αυτή η χάρη σε όλους. (Αποκ. Ιω. 20,21)

(Από το Λεξικό Βιβλικής Θεολογίας, Αθήνα 1980, μτφρ. από τα Γαλλικά, Παρίσι 1971, Les éditions du Cerf)

Πόσο εκτιμούμε τη Θεία Ευχαριστία;

Να ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Θωμά α Κέμπις από τον 15ο αιώνα:

h-communion

Αν το Αγιώτατο Μυστήριο γινόταν μονάχα σ’ έναν τόπο κι αν σ’ ολόκληρο τον κόσμο μονάχα ένας ιερέας καθαγίαζε τον Αρτο και τον Οίνο, με πόση λαχτάρα θα έτρεχαν οι άνθρωποι στον τόπον εκείνο….

Αλλά υπάρχουν πολλοί ιερείς κι ο Χριστός προσφέρεται σε πολλούς τόπους, έτσι που η ευσπλαχνία κι η αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο να εκδηλώνεται τόσοι περισσότερο όσο η Θεία Μετάληψη διαδίδεται ευρύτερα στον κόσμο.  (Από τη “Μίμηση του Χριστού”)

Πνευματική Αλληλεγγύη

Το Βάπτισμα και το Χρίσμα μάς καθιστουν ενεργά και υπεύθυνα μέλη της Εκκλησίας, κάτι το οποίο ίσως δεν το συνειδητοποιούμε πάντοτε στην πληρότητά του.

 Παρ’ όλ’ αυτά, είτε εν γνώσει είτε εν αγνοία μας, επηρεάζουμε το σύνολο της κοινότητας των πιστών – και επηρεαζόμαστε με τη σειρά μας.

Ο,τι κι αν κάνουμε, όπως και αν δραστηριοποιούμαστε, έχει επιπτώσεις στο άμεσο και το έμμεσο περιβάλλον μας. Η Εκκλησία ονομάζει αυτήν την αλληλένδετη εξάρτηση του ενός πιστού από τον άλλο και από το σύνολο της Εκκλησίας, «κοινωνία των Αγίων».

Μπορούμε δηλ. να βοηθούμε ο ένας τον άλλο στην πνευματική ζωή. Η προσευχή μας βοηθά εκείνους που δεν ξέρουν πώς να προσευχηθούν, η νηστεία μας, εκείνους που δεν νηστεύουν, η συγγνώμη μας εκείνους που δεν συγχωρούν, η δοξολογία και η ευχαριστία μας εκείνους που δεν το κάνουν.

Οι άγιοι που βρίσκονται ήδη στον ουρανό, μπορούν να μας παρασταθούν ιδιαίτερα. Ετσι η Αγάπη του Θεού «περνά», από τον ένα πιστό στον άλλο, από τον άγιο στον αγωνιζόμενο χριστιανό, από τον « υγιή»  στον ασθενή.

Αυτό είναι δυνατό επειδή ο ζωντανός σύνδεσμος που μας ενώνει είναι ο ίδιος ο Χριστός που μας δίνει το Πνεύμα Του.

Η ζωή μας είναι σαν ένα βιβλίο στο οποίο γράφουμε κάτι καινούργιο κάθε μέρα. Πώς γεμίζουμε τις σελίδες του;

Και ακόμη πιο σημαντικό: αφήνουμε το Αγιο Πνεύμα να «γράψει»  μαζί μας;

Τότε η ζωή μας θα γίνει σαν ένα ευαγγέλιο για τους συνανθρώπους μας, μία αξιόπιστη αντανάκλαση της χαρμόσυνης είδησης της Σωτηρίας διότι θα βιώνουμε υπεύθυνα το Βάπτισμά μας στην κοινωνία των Αγίων.

κάνετε κλικ εδώ για Αγγλικά


One thought on “Ψωμί και κρασί

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s